Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.
Emnet i matematikkdidaktikk er inndelt i tre hovedområder:
Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp fagets egenart og forholdet mellom vitenskapsfaget og skolefaget, naturfag som et dannelsesfag, læreplanverket og øvrige styringsdokumenter. Holdninger til og prestasjoner i naturfag i norsk skole vil bli belyst gjennom analyse av internasjonale undersøkelser gjort på dette området.
Elevkunnskap og lærerrollen tar opp lærerrollen og tilpasning av faglig innhold, kommunikasjon og arbeidsmåter til mangfoldet i elevenes forutsetninger. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse og bygging av gode læringsmiljø står sentralt.
Undervisning og læring tar opp det spesifikke med matematikk som fag samt læringsteorier i relasjon til forståelse av matematikk. I tillegg vil fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter, læringsstrategier og kjennskap til læremidler bli diskutert. Grunnleggende ferdigheter i faget, samt tverrfaglig arbeid, vil også bli drøftet.
Emnet er i stor grad bygd opp omkring seminarform hvor studentene etter tur blir engasjert i framlegging og diskusjon av aktuelle temaer i emnet. Andre viktige arbeidsformer i emnet er fellesundervisning, gruppearbeid og veiledningssamtale. Studentene vil også få ansvar for å planlegge og gjennomføre undervisning for hverandre med utgangspunkt i varierte undervisningsformer.
Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.
Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen, inkludert oppstartskurs.
Studenter som har valgt faget som fag 2 skal gjennomføre en tverrfaglig oppgave med pedagogikk. Studenter som har valgt faget som fag 1 skal gjennomføre et skriftlig arbeidskrav.
Studentene skal ha seks ukers praksis, primært på ungdomstrinnet.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer.
1 semester
7.5
Høst
Kristiansand
Fakultet for teknologi og realfag