ha grunnleggende kunnskap om estetisk praksis innen produksjon av litteratur, film og teater
kunne arbeide med ulike motiv, temaer og sjangrer, med utgangspunkt i de ulike estetiske uttrykksformene litteratur, film og teater både i eget skapende arbeid og i fortolkning av andres uttrykk
kunne drøfte og arbeide skapende med likheter og ulikheter i form av innhold ut fra mediespesifikke konvensjoner og ut fra en kunstnerisk sammenheng
Innhold
Emnet fokuserer på det å arbeide med ulike motiv, temaer og sjangrer, både i eget skapende arbeid og i fortolkning av andres uttrykk. Utgangspunktet er de ulike estetiske uttrykksformene litteratur, film og teater, og det legges vekt på å arbeide skapende med og å reflektere over likheter og ulikheter i form og innhold ut fra mediespesifikke konvensjoner og ut fra en kulturell og kunstnerisk sammenheng. Videre inngår det i emnet et større fordypningsprosjekt som skal ha interesse for et større publikum. Studentene skal arbeide fram mot et ferdig produkt der flere av de aktuelle uttrykksformene blir tatt i bruk.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisninga blir gitt i form av introduksjonsforelesninger, seminarer, kurs og 2-3 prosjektperioder. I avsluttende prosjekt vil studentene arbeide sammen i grupper på 3-5. Det er obligatorisk oppmøte i verkstedarbeid, visninger og i film- og teaterproduksjonsdelene. Detaljert oversikt over obligatorisk frammøte vil framgå av semesterplanene.
I løpet av semesteret gjennomføres en frivillig studietur for å se teater og bli kurset i film og teater.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på 800 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent obligatorisk frammøte som presisert i semesterplanen (prosjekter, kurs, teaterforestillinger etc)
Godkjent muntlig fremlegg eller en individuell audiovisuell presentasjon
Eksamen
En mappe (individuelt arbeid) med tre ulike skriftlige arbeid. Gradert karakter. Teller 60 %.
Avsluttende prosjekt skal vises/prøves ut i forhold til et relevant publikum, og studentene skal i tillegg levere en sluttrapport som vurderer denne framvisningen i lys av teori om estetiske og erkjennelsesmessige prosesser. Gradert karakter settes på grunnlag av framføring og sluttrapport. Teller 40 %.