ha kunnskap om regler om avtaleinngåelse, tolking av avtaler og ugyldighet
ha kjennskap til reglene om kjøp/forbrukerkjøp og misligholdsvirkninger ved kontraktsbrudd samt forbrukernes angrerett
gi eksempler fra kjøpsretten på at FNs bærekraftsmål nr. 12 om ansvarlig forbruk og produksjon kan brukes som selvstendig argument i juridisk argumentasjon
ha kunnskap om markedsføringsrett
forstå hvordan markedsføringsorienterte problemstillinger følger omstillingene fra det grønne skiftet og FNs bærekraftmål nr. 12 om å sikre en bærekraftig forbruks- og produksjonsmønstre for å styre forbrukerne til å velge bærekraftige produkter
ha kjennskap til sentrale regler om immaterielle rettigheter som varemerke, design og patent
ha kjennskap til reglene om innhenting og behandling av personopplysninger
ha kjennskap reglene om konkurransebegrensende avtaler
kunne gjennomføre praktiske drøftelser om det ovennevnte
kunne tilegne seg ny kunnskap innenfor ovennevnte rettsområder og kunnskap om andre rettsområder
kunne formidle sentralt fagstoff og utvikle god praksis
kunne se emnet i et samfunnsmessig perspektiv og reflektere over etiske problemstillinger innenfor de relevante rettsområder
Innhold
Emnet gir en introduksjon til juridisk metode og utvalgte rettsregler som er av særlig betydning for virksomheter som driver markedsføring og salg.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og grupper. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 200 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent obligatorisk innlevering. Nærmere opplysninger gis ved semesterstart.
Eksamen
4 timers individuell skriftlig eksamen med bokstavkarakterer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.