Bygger på IS-104 Digital interaksjonsdesign og IS-114 Samskaping - kommunikasjon og prosjektarbeid, eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene kunne:
forstå menneskelig og teknologisk mangfold og kunne ta høyde for dette ved planlegging og utvikling av informasjonssystemer
identifisere og foreslå løsninger for barrierer mennesker kan oppleve i møtet med digitale dokumenter, nettsider og brukergrensesnitt for informasjonssystemer
planlegge og delta i brukersentrert design og utvikling av universelt utformede informasjonssystemer
anvende metoder for brukertesting og heuristisk evaluering av brukergrensesnitt for informasjonssystemer
kjenne innholdet i nasjonalt og internasjonalt lovverk og anbefalte retningslinjer for universell utforming av nettsider og informasjonssystemer
beherske inkluderende terminologi i interaksjon med og diskusjon om brukere av informasjonssystemer
lage universelt utformede dokumenter
Innhold
Likestillings- og diskrimineringsloven krever at informasjonsteknologi skal være universelt utformet, det vil si tilgjengelig for alle i samfunnet, inkludert brukere med funksjonsnedsettelser. Dette emnet gir en bred innføring i universell utforming av dokumenter, nettsider og informasjonssystemer. Emnet vil bl.a. dekke nettsidetilgjengelighet, digital hjelpemiddelteknologi, prinsipper for design, utvikling og evaluering av universelt utformede digitale løsninger, og relevante lover og forskrifter. Det legges stor vekt på forståelse av og respekt for brukermangfold og at god digital universell utforming bygger på fleksibilitet heller enn «one size fits all».
Undervisnings- og læringsformer
Undervisning gis i form av forelesninger og veiledet gruppearbeid. Estimert arbeidsomfang er 210 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Obligatoriske oppgaver må være bestått.
Eksamen
Mappevurdering med følgende mappekrav:
To gruppeprosjektrapporter, teller 85%
Et individuelt refleksjonsnotat, teller 15%
Mappen gis en helhetlig vurdering med én karakter, gradert karakter, A-F.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.