Hvert sekund genereres enorme mengder data i moderne samfunn. Informasjonssystemer kan brukes for å skape mening fra de store datamengdene, og gjennom en slik prosess forbedre forståelsen av dataene og tilhørende forretningsmodeller. Emnet bruker konsepter og teknikker fra mange forskjellige områder som forretningsliv, ledelse, økonomi, sosiologi, computer science og filosofi. Studentene vil bli eksponert for et bredt spekter av problemstillinger fra det virkelig liv og får se utfordringer både i forskjellige perspektiv og i et helhetsperspektiv. Studentene vil kunne oppdage hvordan de forskjellige delene passer sammen og kunne få tak i hensikten med, design av og utvikling av datadrevne løsninger.
Emnet vil utvikle konsepter, rammeverk og metoder for å analysere relasjonene mellom organisasjoner og data. Fokuset vil være på diskusjonen av big data analytics, økosystemer og strategier for digital transformasjon som en vei til forandring. Emnet gir også studentene et systematisk grunnlag for å adressere endring i den digitale virksomheten, og bygge bro mellom digital transformasjon med digital bærekraft for delt verdi som påvirker samfunnet som helhet.
1 semester
7.5
Vår
Kristiansand
Fakultet for samfunnsvitenskap