Norsk. Emnet kan bli undervist på engelsk hvis utvekslingsstudenter deltar, nærmere informasjon gis ved semesterstart.
Anbefalte forkunnskaper
Undervisningen forutsetter at studentene har grunnleggende programmeringskunnskaper, som IS-110 eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene kunne delta som utvikler og samarbeide med andre om utvikling av større systemer. Det omfatter bl.a. at studenten skal kunne:
fungere som programmerere i et utviklingsprosjekt
følge god programmeringspraksis for større prosjekter
sette seg inn i og bruke kode skrevet av andre
finne og bruke dokumentasjon for kodebiblioteker/rammeverk og ta disse i bruk
bruke versjonskontrollsystemer
bruke verktøy for automatisering av bygging og testing av systemer
estimere og planlegge utviklingsaktiviteter
Innhold
Studentene danner prosjektgrupper, som er felles for IS-200, IS-201 og IS-202. Gruppene implementerer et system som bygger på analyse og design fra IS-200, og datamodell fra IS-201. Studentene må lære å bruke versjonskontroll og skrive dokumentasjon, slik at koden kan deles, og studentene kan jobbe samtidig med forskjellige deler av systemet. Det vil bli gitt korte forelesninger om disse og andre temaer som er relevant for prosjektet (f.eks. bruk av tredjepartsbiblioteker).
Undervisnings- og læringsformer
Undervisning gis som forelesninger. Studentene arbeider med et prosjekt i grupper. Hjelpelærer vil være tilgjengelig for veiledning på lab. Prosjektet blir samordnet med IS-200 og IS-201, studenter anbefales derfor å ta disse i samme semester. Estimert arbeidsomfang er 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Gjennomført og godkjent prosjektoppgave i grupper. Nærmere informasjons gis i Canvas ved semesterstart.
Eksamen
Gruppevis muntlig eksamen basert på prosjektoppgaven og øvrig pensum. Individuell karakter, gradert A-F.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.