Idrett og samfunn, idrettspsykologi og treningsledelse
IDR100-1
Inngår i studieprogram
Idrett, bachelorprogram
Idrett, årsstudium
Lektorutdanning for trinn 8-13, 5-årig masterutdanning
Læringsutbytte
kunne beskrive idrettens rolle i samfunnet i et historisk og tidsaktuelt perspektiv
ha grunnleggende kunnskap om ulike psykologiske aspekter knyttet til idrett og prestasjon
ha grunnleggende kunnskap og erfaring om læring og undervisning med tanke på selv å kunne planlegge og lede aktivitet
kunne reflektere rundt etiske perspektiver i idrett
Innhold
Idrett og samfunn:
fra antikken til nyere idrettshistorie
norsk idrettshistorie
den olympiske bevegelse
menneskesyn og idrett
etikk og moral
verdigrunnlag i norsk idrett
idrettens plass i samfunnet
Idrettspsykologi:
motivasjon og idrett
emosjoner og idrett
konkurranseprosessen
idrettsgruppen som fenomen
idrettspsykologi i praksis
Treningsledelse:
undervisnings- og arbeidsmåter
praktisk ledelse av idrettsaktivitet
veilederrollen
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bli gitt i form av forelesninger, praktisk arbeid, studentpresentasjoner og seminarer. Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 270 timer.
Bachelorstudenter i idrett skal ha praksis knyttet til ledelse av idrettsaktivitet ved ulike relevante praksissteder i inntil to uker.
For lektorstudenter inngår det ti dager praksis i skolen.
Se nærmere beskrivelse i undervisningsplan i Canvas.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent frammøte til obligatorisk undervisning.
Lektorstudentene må ha bestått praksis.
Disiplinstudentene må ha bestått praksis og praksisrapport.
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.