Studenten må ha bestått HI-408, HI-409, HI-412 og HI-411.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene
Kunnskap
ha innsikt i historiefaglige forskningsmetoder, relevant historiefaglig teori og inngående kunnskape innenfor emnet for sin masteroppgave
ha spesialisert kunnskap innenfor temaet for masteroppgaven
Ferdigheter
kunne arbeide selvstendig med faglige spørsmåll og formidle innholdet i forskningsprosjektet og resultatene av dette til andre
ha utviklet en problemorientert, metodisk og teoretisk reflektert tilnærming til forskningen
kunne strukturere stoff skriftlig og skrive historisk sakprosa
kunne kvalifisere egne faglige synspunkter, vurdere relevans- og kvalitetskriterier og hevde egen autoritet i faglige diskusjoner
Generell kompetanse
kunne fomidle eget forskningsprosjekt og resultatene til andre
Innhold
Studenten skal i samråd med oppnevnt veileder gjennomføre et individuelt og selvstendig forskningsarbeid tilsvarende 60 studiepoeng (masteroppgave på 80-120 sider à 2300 tegn). Arbeidet kan bygge på egne kildestudier, være en historiografisk analyse eller et historiedidaktisk arbeid. Tema for masteroppgaven skal være godkjent av faglærer. Studenten skal også være en del av studiets fagmiljø gjennom aktiv deltagelse i seminarer.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er seminarbasert i 6 seminarer, hvorav obligatorisk deltakelse på minst 4 av dem. Studenten skal ha veiledning (ca 12 timer) før masteroppgaven leveres til sensur.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent deltakelse på minst 4 av 6 seminarer, der studenten til hvert seminar legger frem et skriftlig manusutkast fra eget arbeid og leser og gir forberedte kommentarer til andre studenters utkast i henhold til nærmere instrukser i semesterplanen for emnet.
Godkjent forelesning over et oppgitt emne med relevans for masteroppgaven.
Godkjent gjennomført individuell veiledning.
Eksamen
Omfanget på masteroppgaven er 80-120 sider à 2300 tegn. Masteroppgaven vurderes med gradert karakter. Etter at masteroppgaven er sensurert, arrangeres det en justerende muntlig eksamen. Gradert karakter.