Historie-, andre humanistiske- eller samfunnsvitenskapelige emner.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene
ha bred kunnskap om idégrunnlaget og de politiske forutsetningene for dannelsen og utviklingen av Folkeforbundet og FN etter de to verdenskrigene
beherske sentrale begreper innen studier av internasjonale relasjoner
forstå hvordan transnasjonale nettverk og ikke-statlige organisasjoner har bidratt til å sette dagsorden på internasjonale arenaer
forstå sammenhenger mellom økonomisk tenkning og internasjonal organisering før og etter andre verdenskrig, og etter den kalde krigens slutt
kritisk kunne anvende historisk kunnskap i analyser av aktuelle internasjonale spørsmål og formidle dem i offentligheten
kunne presentere, begrunne og avgrense en historiefaglig undersøkelse
Innhold
Den internasjonale historien de siste hundre årene er ikke minst preget av internasjonal organisering på en rekke områder. Det har dreid seg om økonomisk regulering og deregulering, om samferdsel, helse, minoritets- og menneskerettigheter, og mange andre saksfelt. Overordnet har det vært ønsker om å fremme internasjonal orden og sikre fred mellom stater. Emnet behandler utviklingen av ideer bak internasjonal organisering og styring, hvilke aktører som har vært pådrivere, og det reiser problemstillinger knyttet til den internasjonale organiseringens maktpolitiske forutsetninger og virkninger.
Undervisnings- og læringsformer
forelesninger i samlinger, én til tre dager
obligatoriske seminarer med gruppevise framlegg og diskusjoner
to obligatoriske skriftlige individuelle arbeider, med tilbakemeldinger fra faglærer og/eller medstudent
Arbeidenes form:
a) kronikk over oppgitt tema
b) prosjektbeskrivelse utfra oppgitt tema (i tråd med prosjektutlysning)
Vilkår for å gå opp til eksamen
deltakelse i minst tre seminarer
deltakelse på én muntlig presentasjon som gruppemedlem
godkjent to individuelle, skriftlige arbeidskrav
Nærmere info ved semesterstart.
Eksamen
Individuell, muntlig eksamen der studenten a) presenterer ett av sine individuelle skriftlige arbeider (hvilket trekkes ut på stedet altså må to presentasjoner forberedes) og b) besvarer/diskuterer spørsmål med utgangspunkt i pensum.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.