Etter fullført emne skal studentene
Kunnskaper
Ferdigheter
Generell kompetanse
Emnet er en del av lektorutdanningens profesjonsfag, som består av fagdidaktikk i to fag, pedagogikk og praksis.
Emnet i historiedidaktikk er inndelt i tre hovedområder:
Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp historiefagets plass i skolen som del av det tverrfaglige samfunnsfaget. Analyse og kritisk refleksjon over fagdidaktiske problemstillinger står sentralt.
Elevkunnskap og lærerrollen tar opp rollen som samfunnsfaglærer, ungdomskultur og mangfoldet i elevenes forutsetninger. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av gode læringsmiljø står også sentralt.
Undervisning og læring behandler fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter, læringsstrategier og læremidler. Arbeid med grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige tema inngår også. Med utgangspunkt i studentenes kunnskaper i historie og innsikt i historiedidaktikk vil emnet videre fokusere på fagdidaktisk refleksjon og praktisk øvelse i å planlegge, gjennomføre og tilpasse undervisning, samt vurdere elevenes kompetanse.
Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og kan gis i form av forelesninger, praksis og veiledning, ekskursjoner, samtale, refleksjon, intervju, presentasjoner, bruk av digitale verktøy, utarbeiding av undervisningsopplegg og andre praktiske øvelser. Praktisk utprøving av ulike arbeidsformer knyttet til historie og lærerrollen vil stå sentralt.
Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.
Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen, inkludert oppstartskurs.
Studenter som har valgt historie som fag 2 skal gjennomføre en tverrfaglig oppgave i pedagogikk og historiedidaktikk. Studenter som har valgt historie som fag 1 skal levere et skriftlig arbeidskrav.
Studentene skal ha seks ukers praksis, primært på ungdomstrinnet.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer.
For studenter som har valgt faget som fag 1:
For studenter som har valgt faget som fag 2 og ettfagsstudenter:
1 semester
7.5
Høst
Kristiansand
Fakultet for humaniora og pedagogikk