Cannabisbruk og konsekvenser - forebygging og behandling
HEL904-1
Anbefalte forkunnskaper
Erfaring med/interesse for rus- og avhengighetsproblematikk.
Læringsutbytte
Ha kunnskap om utbredelsen av cannabisbruk (epidemiologi)
Ha kunnskap om psykiske, fysiske og sosiale konsekvenser av cannabisbruk
Ha inngående kunnskap om hvordan cannabis påvirker kognitive funksjoner
Ha kjennskap til lovmessige og samfunnsmessige konsekvenser av cannabisbruk
Ha kunnskap om ulike arbeidsformer innen behandling av cannabisbruklidelse
Kunne anvende kunnskap om cannabis i samtale med ungdom
Kunne anvende kunnskap om cannabis for å tilrettelegge forebyggings og/eller behandlingstiltak
Kunne reflektere systematisk, kritisk og etisk i forhold til utvikling av egen praksis
Innhold
Studiet vil gi kunnskap om cannabis og ulike konsekvenser av cannabisbruk, med særlig vekt på kognitive funksjoner og ungdom. Videre vil undervisningen ha fokus på hvordan man kan anvende kunnskap om cannabis for å tilrettelegge for forebyggings- og behandlingstiltak.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningsopplegget er samlingsbasert, og vil bestå av en kombinasjon av forelesninger, diskusjon i grupper og plenum, gruppearbeid og prosjektoppgave.
Forventet arbeidsomfang i emnet er 135 timer.
På UiA benyttes læringsplattformen Canvas som verktøy i undervisning.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Deltatt i gruppearbeid i forbindelse med prosjektoppgaven. Gruppene leverer logg fra samarbeidet.
Eksamen
Prosjektoppgave i gruppe. Nærmere informasjon gis i emneheftet. Det gis gradert karakter. Det gis felles karakter til gruppen.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Bachelorgrad (180 studiepoeng) i helse- og sosialfag (barnevern, ergoterapi, fysioterapi, sosialt arbeid, sykepleie eller vernepleie), medisin, pedagogikk (allmennlærer, førskolelærer, barnehagelærer), politiarbeid, sosiologi eller psykologi. Søkere med annen høgskole- eller universitetsutdanning på tilsvarende utdanningsnivå kan etter særskilt vurdering bli tatt opp som student.