ha kjennskap til ulike kommunikasjonsperspektiv og kommunikasjonsformer
kjenne til grunnleggende pedagogiske og didaktiske begreper
kunne benytte ulike kommunikasjons- og motivasjonsteknikker overfor ulike aktører
kunne reflektere over egen kommunikasjon
kunne reflektere over etiske problemstillinger i kommunikasjon
kunne planlegge, gjennomføre og evaluere helserelatert undervisning ut fra didaktisk tenkning
Innhold
Kommunikasjonsteori og kommunikasjonsteknikker
Motivasjon og mestring
Helsekommunikasjon i ulike medier
Etikk og kommunikasjon
Pedagogiske grunnsyn og læringsteorier
Didaktikk
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, seminarer, dialogkafé, studentpresentasjoner, ferdighetstrening, ekskursjon med simulering, veiledning, selvstudium og gruppearbeid. Deler av undervisningen er obligatorisk - se Canvas.
Arbeidsomfanget i emnet er beregnet til ca. 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent tre arbeidskrav hvor en av disse skal legges frem muntlig.
Godkjent obligatorisk deltakelse på deler av undervisningen.
Nærmere beskrivelse i Canvas.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen. Vurderes med gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.