Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten:
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten:
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten:
Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.
Emnet i fagdidaktikk i fransk er inndelt i tre hovedområder:
Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp franskfaget som skolefag i videregående opplæring og refleksjon over det franske språkets stilling i det internasjonale samfunnet (frankofoni). Arbeidet med læreplanverket for den videregående skolen samt refleksjon over fagdidaktisk forskning vil også bli tatt opp.
Elevkunnskap og lærerrollen behandler rollen som fransklærer og hvordan kunnskap om ungdomskultur og mangfoldet i elevenes bakgrunn har innvirkning på utøving av deres profesjon. Lærerens språklige ferdigheter i fransk og læreren som rollemodell for elevene blir behandlet.
Undervisning og læring tar opp fagdidaktiske teorier, varierte arbeidsmåter og læringsstrategier knyttet til franskundervisning på trinn 11-13. Kjennskap til ulike trykte og digitale læremidler som egner seg på disse trinnene vil bli vektlagt. Hovedområdet handler om grunnleggende språkferdigheter i fransk og grunnleggende ferdigheter på tvers av fag. Emnet vil fokusere på fagdidaktisk refleksjon og praktisk øvelse i form av planlegging, gjennomføring, tilpassing og vurdering av franskundervisning i den videregående skolen.
Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, seminar, gruppearbeid, samtale, bruk av digitale verktøy, skolebesøk, praksis og veiledning. Studentene vil også få ansvar for å planlegge og gjennomføre undervisning for hverandre med utgangspunkt i varierte undervisningsformer.
Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.
Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen.
Studenter som har valgt fransk som fag 1 skal, i par eller mindre grupper, gjennomføre et tverrfaglig FoU-arbeid i forbindelse med praksis. Presentasjon av FoU-arbeidet beskrives i egen instruks.
Studenter som har valgt fransk som fag 2 skal gjennomføre en praksisrelatert oppgave.
Studentene skal ha seks ukers praksis i videregående skole.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer
1 semester
7.5
Vår
Kristiansand
Fakultet for humaniora og pedagogikk