Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.
Emnet i fransk didaktikk er inndelt i tre hovedområder:
Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp franskfagets egenart, utvikling og legitimering som skolefag. Det tar også opp stillingen til det franske språket i en globalisert verden. Kjennskap til læreplanverket for ungdomskolen og refleksjon over fagdidaktiske problemstillinger vil det også bli fokusert på.
Elevkunnskap og lærerrollen tar opp rollen som fransklærer og hvordan kunnskap om ungdomskultur og mangfoldet i elevenes bakgrunn og forutsetninger har innvirkning på lærerens yrkesutøving. Refleksjon over lærerens språklige ferdigheter i fransk og læreren som rollemodell blir også tatt opp.
Undervisning og læring tar opp fagdidaktiske teorier, varierte arbeidsmetoder og læringsstrategier, samt ulike læremidler som egner seg for franskundervisning på trinn 8-10. Hovedområdet tar opp arbeid med grunnleggende språkferdigheter i fransk og grunnleggende ferdigheter på tvers av fag. Med utgangspunkt i studentenes kompetanse i franskfaget og innsikt i fagets didaktikk, vil emnet videre fokusere på fagdidaktisk refleksjon og praktiske øvelser siktet mot undervisning i fransk på trinn 8-10.
Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, seminar, gruppearbeid, samtale, bruk av digitale verktøy, skolebesøk, praksis og veiledning. Studentene vil også få ansvar for å planlegge og gjennomføre undervisning for hverandre med utgangspunkt i varierte undervisningsformer.
Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.
Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen, inkludert oppstartskurs.
Studenter som har valgt fransk som fag 2 skal gjennomføre en tverrfaglig oppgave med pedagogikk. Studenter som har valgt fransk som fag 1 skal presentere og reflektere rundt et undervisningsopplegg.
Studentene skal ha seks ukers praksis, primært på ungdomstrinnet.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer.
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.
1 semester
7.5
Høst
Kristiansand
Fakultet for humaniora og pedagogikk