kunne formulere en problemstilling, klargjøre dens begrepsbruk og forutsetninger og følge den opp gjennom videre filosofisk utforskning og/eller anvendelse
ha bred kunnskap om temaer som er sentrale innenfor filosofifaget
ha kunnskap om metoder og teorier som er viktige for dette fagfeltet
kunne arbeide selvstendig og reflektere analytisk, kritisk og systematisk over faglige spørsmål, over egen faglig utvikling og faglig anvendelse på nye områder
kunne delta i faglige diskusjoner innen filosofi og kunne anvende filosofisk kunnskap og metoder i andre faglige og samfunnsmessige diskusjoner
Innhold
Bacheloroppgaven tar utgangspunkt i sentrale filosofiske tekster, forskning og metoder som studentene skal kritisere, utdype og/eller anvende på en problemstilling. Problemstillingen som studenten kommer frem til i samarbeid med veileder, kan være teoretisk, praktisk eller tverrfaglig.
Undervisnings- og læringsformer
Seminarer og to obligatoriske veiledningsøkter: Én tidlig økt hvor studenten kommer frem til en problemstilling og relevant litteratur i samarbeid med veileder, og én senere økt hvor veileder leser og kommenterer på et utkast til studentens bacheloroppgave.
Studentene leser et fellespensum på ca 100 sider som omfatter bl.a. problemformulering, litteratursøk, oppgaveskriving og argumentasjon. Resten av pensum er direkte knyttet opp til oppgaven og innbefatter spesifikk faglitteratur, metodelitteratur, samt kildemateriale om det valgte temaet. Dette pensumet må godkjennes av veileder.
Det legges vekt på at studenten tar egenansvar for arbeidet med bacheloroppgaven og forholder seg til de betingelser og frister som settes av instituttet. Forventet arbeidsomfang ca. 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent prosjektbeskrivelse, samt godkjent utkast til oppgave. Pensum må også godkjennes av veileder. Obligatorisk veiledning: 2 individuelle veiledningsøkter.