BIO102, BIO103, BIO104, BIO113 og BIO111 samt minimum 20 studiepoeng i biologi på 200 nivå eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter å ha tatt dette emnet skal studenten
kunne redegjøre for hvordan et vitenskapelig studium planlegges og gjennomføres
ha innsikt og praksis i relevante arbeidsteknikker for gjennomføring av et valgt prosjekt
kunne presentere resultater fra et valgt prosjekt og diskutere dette både muntlig og i skriftlig vitenskaplig rapport
Innhold
Det gis en innføring i vitenskapelige arbeidsmetoder, samt arbeids- og skriveteknikker, for at studentene skal kunne produsere faglige rapporter på et selvstendig grunnlag. I praktisk arbeid skal studentene innøve ferdigheter gjennom egen innsamling og bearbeiding av forskningsdata som skal presenteres i en skriftlig oppgave. Det vil bli lagt spesiell vekt på å innøve de vitenskapelige teknikker som er relevante for oppgaven og få innsikt i hvordan en vitenskapelig rapport presenteres skriftlig og muntlig.
Undervisnings- og læringsformer
Bacheloroppgaven gjennomføres under veiledning enkeltvis eller i grupper på 2-3 studenter. Innledende forelesninger fokuserer på hvordan problemstillinger og eksperimentelt design utformes. I tillegg vil de krav som gjelder for form, struktur, databearbeiding, datapresentasjon og litteraturhenvisninger for å produsere en vitenskapelig publikasjon belyses. For gjennomføringen av den praktiske del får studentene støtte av en veileder. Gjennomføringen av arbeidet med bacheloroppgaven sikres ved at studentene deltar på to fremdriftsseminarer. Under det første seminaret skal studenten presentere sitt prosjekt, med problemstilling, samt metoder for å gjennomføre dette. Under andre seminar presenteres arbeidet i sin helhet, med fokus på resultater og diskusjon av disse. Emnet har et forventet arbeidsomfang på 520 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Studenten må ha deltatt på begge fremdriftsseminarer for å kunne gå opp til eksamen. Muntlig vurdering forutsetter at skriftlig rapport er innlevert innen fastsatt frist, se canvas for mer informasjon.
Eksamen
Skriftlig prosjektoppgave etterfulgt av justerende muntlig eksamen, der studenten eksamineres individuelt i oppgavens innhold. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
R1/(S1+S2) og enten (R1+R2) eller (FYS1+2) eller (KJE1+2) eller (BIO1+2) eller (INFO 1+2) eller (GEO1+2) eller (TEK1+2)