For å bli tatt opp til praktisk-pedagogisk utdanning (PPU), må søker ha en mastergrad som inneholder minst ett fag med minst 60 studiepoeng som gir kompetanse til å undervise, og som oppfyller de fastsatte fagkravene: https://www.uia.no/studier2/opptak/fagkrav-for-de-ulike-fagdidaktiske-fag-paa-ppu.
For søkere med praktisk-estetiske fag kan det likevel i enkelte tilfeller være mulig å få opptak til PPU på bakgrunn av bachelorgrad. Dette gjelder for søkere som har:
eller
Unntaket fra kravet om mastergrad som er nevnt under kulepunkt to over gjelder kun for opptak frem til og med 2024.
For opptak til PPU gjelder nasjonale opptakskrav vedtatt i forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-21-1771
I tillegg gjelder bestemmelsene i UiAs lokale opptaksforskrift: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-11-24-3370
For utfyllende informasjon, se www.uia.no/ppu
Studiet bygger på forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning og nasjonale retningslinjer for praktisk-pedagogisk utdanning.
Studiet består av
Praktisk-pedagogisk utdanning er et profesjonsrettet studium basert på forsknings- og utviklingsarbeid og erfaringsbasert kunnskap. Utdanningen skal ha høy faglig kvalitet og skape helhet og sammenheng mellom fagstudier, pedagogikk, fagdidaktikk og praksisopplæring.
Gjennom studiet skal studentene kvalifisere seg til å bli kompetente profesjonsutøvere og legge et godt grunnlag for en langsiktig og kontinuerlig utvikling av lærerprofesjonaliteten.
Pedagogikk og fagdidaktikk skal bidra til å gi studenten kunnskaper for yrkesutøvelse, analyse av utdanningsfeltet og for å utvikle skole og profesjon. Pedagogikken skal spesielt bidra til at studentene får teoretiske perspektiver på individ-, gruppe- og samfunnsnivå. Fagdidaktikken skal særlig bidra til at studentene får kunnskaper og metodiske redskaper til didaktisk planlegging, undervisning og vurdering.
Praksisopplæringen inngår som en integrert del av pedagogikk og fagdidaktikk. Praksis er en læringsarena på linje med den campusbaserte utdanningen.
For å skape helhet og sammenheng mellom pedagogikk, fagdidaktikk og praksisopplæring er studiet tematisert i tre hovedområder:
I UiAs modell gis studentene mulighet til å:
Studiets oppbygging
1. semester:
2. semester:
Kandidaten skal etter fullført praktisk-pedagogisk utdanning ha følgende samlede læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Kandidaten
Ferdigheter
Kandidaten
Generell kompetanse
Kandidaten
Undervisningen på campus skal være eksemplarisk i den forstand at studentene møter et bredt spekter av arbeidsformer som er relevante for senere yrkesutøvelse. Studentene skal ha en aktiv rolle i egen læringsprosess. Undervisningen gis som forelesninger, seminarer og arbeid med oppgaver i grupper og individuelt. I enkelte emner inngår det også undervisning i laboratorium og i felt. Bruk av digitale læringsverktøy skal være en del av alle fagene. Studenter med fag som er fellesfag i videregående skole skal få kjennskap til hvordan de kan legge til rette for yrkesretting av fagene på yrkesfaglige studieretninger.
Sentralt i utdanningen er at studentene trener på profesjonsutøvelsen og kan reflektere over og videreutvikle kunnskap og ferdigheter individuelt så vel som kollektivt. Dette fordrer studentenes faktiske deltakelse i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen.
Praksisopplæring
Gjennom hele studiet inngår obligatorisk veiledet, variert og vurdert praksisopplæring, tilpasset den faglige bakgrunnen til den enkelte student. Omfanget av praksisopplæringen er 60 dager fordelt på 30 dager på ungdomstrinnet i høstsemesteret og 30 dager i videregående skole i vårsemesteret.
Praksisperioden i høstsemesteret inkluderer én uke med skoleovertakelse. I vårsemesteret har studentene praksis i videregående skole og det tilstrebes at studentene får praksis fordelt på ulike utdanningsprogram. Variert praksis innebærer også at studentene har observasjonspraksis, undervisning med selvstendig opplæringsansvar og praksis i ulike sider ved yrkesutøvelsen.
Praksisopplæringen foregår på utvalgte partnerskoler i Agder. I vårsemesteret har studenter med fagbakgrunn i utøvende kunstfag anledning til å gjennomføre 5 av de 6 ukene med praksis i kulturskolen. I vårsemesteret er det også anledning til å søke om internasjonal praksis ved en av Avdeling for lærerutdannings godkjente partnerskoler i utlandet. For mer informasjon om praksis i utlandet, se http://www.uia.no/om-uia/fakultet/avdeling-for-laererutdanning/internasjonalisering
Forsknings- og utviklingsarbeid
Studiet bygger på forsknings- og utviklingsbasert kunnskap og skal fremme en forskende tilnærming til profesjonsutøvelse. I vårsemesteret skal studentene planlegge og gjennomføre et tverrfaglig FoU-arbeid i forbindelse med praksisperioden. Ettfagsstudenter arbeider med et større fagdidaktisk og praksisrelatert forskningsprosjekt gjennom hele studiet.
Gjennom studiet skal studentene møte varierte og eksemplariske vurderingsformer. Studentene vurderes i fagene og i praksis på grunnlag av formuleringene av læringsutbytte som er nedfelt i det enkelte emne.
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha utført alle obligatoriske arbeidskrav slik det er fastsatt i det enkelte emne.
Det er eksamen i hvert emne hvert semester, med karaktergiving som fastsatt i det enkelte emne. Det benyttes Bestått/ Ikke bestått i praksisemnene.
Språkform på eksamen:
I vårsemesteret er det anledning til å søke om internasjonal praksis ved en av Avdeling for lærerutdannings godkjente partnerskoler i utlandet. For mer informasjon om praksis i utlandet, se http://www.uia.no/om-uia/fakultet/avdeling-for-laererutdanning/internasjonalisering
Det internasjonale perspektivet for alle studenter søkes ivaretatt blant annet ved at fagene har pensumlitteratur på engelsk. Det blir også organisert ulike former for temasamlinger med internasjonalt perspektiv i løpet av utdanningen.
Politiattest må fremlegges første uken av studiet.
Studentene må også dokumentere tuberkuloseundersøkelse før deltakelse i praktiske studier (hvis forutgående opphold på minst 3 måneder i visse land).
Det vises til forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning, fastsatt med hjemmel i lov om universiteter og høgskoler § 4-10 sjette ledd. Den løpende skikkethetsvurderingen foregår gjennom hele studietiden.
60
Heltid
Kristiansand
Avdeling for lærerutdanning