Generelt opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minimum tre års omfang (180 studiepoeng).
I opptaksgrunnlaget skal det inngå:
Enten: Fordypningsenhet (minst 80 studiepoeng) i pedagogikk eller spesialpedagogikk. Minst 20 sp. i fordypningsenhet må være fra 200-nivå.
Eller: Integrert studium (minst 120 studiepoeng) i pedagogikk eller spesialpedagogikk.
Eller: Lærerutdanning (grunnskolelærer/allmennlærer, barnehagelærer/førskolelærer, praktisk-pedagogisk utdanning som bygger på universitets- og høyskoleutdanning av minst 180 studiepoengs omfang).
Eller: Fullført tre år av en grunnskolelærerutdanning.
Det stilles krav om vektet gjennomsnittskarakter på C eller bedre. Kravet beregnes på grunnlag av hele bachelorgraden.
For øvrig skjer opptak etter forskrift om opptak til studier og emner ved Universitetet i Agder https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-11-24-3370?q=forskrift%20om%20opptak%20til%20studier.
Masterprogrammet i pedagogikk skal gi kunnskap om nyere forskning og teoretiske perspektiv på utdanning og utdanningspolitikk, kunnskapsutvikling, profesjonsutvikling, danning, sosialisering og læring. Studieprogrammet vil belyse pedagogiske temaer gjennom hele livsløpet og i ulike kontekster, fra barnehage og skole til arbeidsliv, organisasjonsliv og forvaltning, bl.a. ulike opplærings-, utviklings- og endringsoppgaver i arbeid med mennesker i privat og offentlig sektor.
Programmet vil anvende historisk-filosofiske, komparative, kritiske, profesjonsteoretiske og etiske tilnærminger. Masterprogrammet skal særlig ha fokus på prosesser i samtiden som bidrar til å endre pedagogisk praksis, slik som globalisering, kulturelt mangfold, informasjonsteknologisk utvikling og kompetansetenkning.
1. sem | PED422-1 Pedagogikk og utdanning i et samfunnsperspektiv 15 sp | PED423-1 Barndom, oppvekst og institusjonskulturer 15 sp | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2. sem | PED519-1 Vitenskapsteori og forskningsmetoder 15 sp | PED527-1 Didaktikk, danning og læring 15 sp | ||||||||||
3. sem | PED528-1 Pedagogikk og profesjonsteori 15 sp | Valgemner eller utveksling 3. semester | ||||||||||
4. sem | PED511-1 Masteroppgave 30 sp |
Etter fullført studium skal studentene
Kunnskap
Ferdigheter
Generell kompetanse
Det er tatt tre hensyn: hensynet til helhet og sammenheng mellom innhold, utbytteformuleringer, arbeidsform og eksamensform innenfor hvert emne (alignment, hensynet til varierte og mangfoldige eksamensformer gjennom studiet og hensynet til en progresjon frem mot masteroppgaveskriving.
Eksamensformer vil variere mellom skriftlig 6-timers eksamen, semesteroppgave, artikkelskriving, muntlig eksamen, individuell hjemmeeksamen samt masteroppgave kombinert med muntlig forsvar av oppgaven.
Se ellers de enkelte emnebeskrivelsene for mer detaljert informasjon.
UiA legger til rette for studentutveksling gjennom etablerte mobilitetsprogrammer som Erasmus+ og Nordplus. Universitetet har også Diploma Supplement Label. Se UiA sine nettsider om studentutveksling: https://www.uia.no/student/utveksling.
Studentene har anledning til utveksling ved våre samarbeidsinstitusjoner i bla. Göteborgs Universitet (Sverige), Exeter (England) eller Nebraska (USA), der de kan velge relevante emner som passer i vårt masterprogram. En liste over de viktigste institusjonene vi samarbeider med er oppført på hjemmesiden under https://www.uia.no/exchangestudies/search?soid=1831
Samarbeidsinstitusjonene er utvalgt mhp å ha emner som tematisk passer godt inn i masterløpet i pedagogikk.
Det er lagt opp til muligheter for utveksling i tredje semester i programmet (30 studiepoeng på et halvt år), som også kan utvides til ett år og inkludere arbeid med masteroppgave. Studentene får tidlig informasjon og blir oppmuntret til utveksling. Grunnet manglende oppslutning hittil er vi nå i ferd med å utvikle forslag til ‘emnepakker’ tilpasset vårt masterprogram i samarbeid med universiteter i England, USA, Danmark og Sverige.
Ta gjerne kontakt med koordinator for studentutveksling, Tone Frøysnes(tone.froysnes@uia.no) for mer veiledning.
Studiet kvalifiserer for arbeid med tilrettelegging eller ledelse av pedagogisk praksis,kompetanseutvikling, utrednings- og evalueringsarbeid, opplæring, vurdering, pedagogiskadministrativt arbeid, samt forskning- og utviklingsarbeid i private bedrifter, organisasjoner og offentlig virksomhet.
Masterprogrammet er en disiplinutdanning og skal gi grunnlag for videre forskerutdanning (ph.d.).
120
Heltid
Kristiansand
Fakultet for humaniora og pedagogikk