Generelt opptakskrav er bachelorgrad i idrett eller tilsvarende utdanning av minimum tre års omfang (180 studiepoeng).
I opptaksgrunnlaget skal det inngå:
Det stilles krav om vektet gjennomsnittskarakter på C eller bedre, beregnet av enten a) fordypningsenhet eller b) integrert studium innen idrettsfag.
Rangering skjer på grunnlag av vektet gjennomsnittskarakter for enten a) fordypningsenhet eller b) integrert studium.
Søkere med annen relevant fordypningsenhet på minst 80 studiepoeng kan tas opp dersom de har idrettsfaglige emner på minst 60 studiepoeng på grunnstudienivå*
* Gjelder til og med opptaket til studieåret 2023-24
For øvrig skjer opptak etter forskrift om opptak til studier og emner ved Universitetet i Agder https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-11-24-3370?q=uia
Master i idrettsvitenskap vil ha hovedfokus på prestasjonsutvikling i idrett. Prestasjonsutvikling er i denne sammenhengen knyttet til fysiologiske og psykologiske aspekter som utgangspunkt for idrettslig aktivitet og ferdighet.
Søkelys på trening og veiledning med tanke på prestasjon og utvikling i idrett representerer en viktig og klart avgrenset plattform som er forankret i fagmiljøets visjon om hva som er sentralt i idrettsvitenskap. Idrettsperspektivet vil være utgangspunkt både for undervisningen og mastergradsoppgavene.
Masterprogrammet i idrettsvitenskap skal medvirke til å øke teoretisk og forskningsbasert kunnskap innenfor arbeidsområdet idrett og legge grunnlag for forskning og undervisning innenfor fagfeltet. Studentene kvalifiseres i kritisk analyse, refleksjon og forskningsmessig tilnærming til idrett. Masteroppgaven er en sentral del av studiet og et selvstendig vitenskapelig arbeid innenfor det valgte fordypningsområdet.
Studiet består av flere felles emner og de forskjellige emnene knyttes sammen i masteroppgaven:
1. semester
ORG001: Et praktisk HMS-kurs
ME-435: Vitenskapsteori skal gi studentene en grunnleggende forståelse av vitenskapsteoretiske perspektiver med vekt på idrettsvitenskapens ståsted og utvikling. Studentene skal også kunne diskutere forskningsetikk og vise etiske refleksjoner knyttet til ulike problemstillinger innen idrett og anvende vitenskapsteoretisk argumentasjon for forskning innen idrett.
ME-427: Introduction to Research Methods skal gi studentene en generell innføring i kvalitative og kvantitative forskningsmetoder og -analyser. Etter endt semester skal studentene være i stand til å forstå, anvende og kritisk vurdere ulike forskningsmetoder og -design.
IDR423 Utvikling, læring og prestasjon i idrett. Innholdet i denne fagfordypningen vil bestå av fysiologiske og psykologiske aspekt ved prestasjonsutvikling i idrett. Menneskers utvikling og yteevne betraktes i studiet som en integrert prosess hvor det synes nødvendig å inkludere kunnskap om både fysiologiske, sosiale, pedagogiske og psykologiske aspekter. Sentralt i dette emnet er hvordan kroppen reguleres og påvirkes av idrettslig aktivitet (eks. fysiologisk adaptasjon til utholdenhet og muskelstyrke eller betydningen av restitusjon og idrettsernæring). I idrettspsykologien er kompetanse om kognitive, mentale, emosjonelle og mellommenneskelige aspekter som påvirker idrettslig prestasjon og utvikling viktig. Studentene skal i løpet av første semester tilegne seg kunnskap om hvordan individer utvikler seg og presterer i idrett samt hvordan man tilrettelegger for trening og idrettslig aktivitet slik at individet når sine målsettinger.
2. semester
ME-428 og ME-429 er fordypningsemner innen henholdsvis kvantitativ og kvalitative metoder som studentene skal velge mellom. Det anbefales at valget gjøres i henhold til metodisk tilnærming på mastergradsoppgaven.
ME-436 Forskningsetikk og utvikling av forskningsprosjekt:
Emnet skal gi studentene øvelse i å planlegge et selvstendig forskningsarbeid gjennom å utarbeide en prosjektbeskrivelse.
IDR424 Veien til idrettslig ekspertise. Fagfordypningen fokuserer på både prestasjonsanalyse og prestasjonsutvikling i idrett. Emnet handler om å kritisk vurdere og anvende kunnskap for å utvikle og forbedre utøveres prestasjoner. Studentene skal i løpet av fordypningen tilegne seg kunnskap om hvordan individer utvikler seg og presterer i idrett samt hvordan man tilrettelegger for trening og idrettslig aktivitet slik at individ og lag optimaliserer sin prestasjon.
I løpet av 2. semester skal studentene vurdere et tema for masteroppgaven. Valget av fokus for masteroppgaven skal knyttes til tema som er sentrale i den idrettsfaglige fordypningen.
3. og 4. semester
ME-517 Masteroppgave i idrettsvitenskap. To semestre avsettes til skriving av masteroppgaven. Veiledning er en vesentlig komponent i arbeidet med masteroppgaven. Den sikrer at studenten tilføres de nødvendige kunnskaper og innebærer en nødvendig kvalitetssikring ved innsamling og behandling av data, samt at dette foregår innenfor forskningsetiske retningslinjer. Veiledning på minimum 10 timer er derfor obligatorisk del av studiet.
1. sem | ME-435K-1 Vitenskapsteori 10 sp | ME-427-G Introduction to Research Methods 5 sp | IDR423-1 Utvikling, læring og prestasjon i idrett 15 sp | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ORG001-1 HMS-kurs 0 sp | ||||||||||||
2. sem | IDR424-1 Veien til idrettslig ekspertise 15 sp | ME-436K-1 Forskningsetikk og utvikling av forskningsprosjekt 5 sp | Research Methods - Students Choice | |||||||||
3. sem | ME-517-1 (1/2) Masteroppgave i idrettsvitenskap 30 sp | |||||||||||
4. sem | ME-517-1 (2/2) Masteroppgave i idrettsvitenskap 30 sp |
Etter endt utdanning skal studenten:
Kunnskap
Ferdigheter
Generell kompetanse
Det benyttes forskjellige vurderingsformer for best mulig å sikre sammenhengen med de ulike emnenes læringsutbytter og arbeidsformer og for å sikre helhet og kvalitet i utdanningen.
Eksamen kan være skriftlig under tilsyn, multiple choice, hjemmeeksamen eller muntlig eksamen. Både gradert karakter og bestått/ikke bestått benyttes. Prosjektbeskrivelsen i ME-XXX kan leveres individuelt eller i gruppe. Etter sensur av masteroppgaven, presenterer studentene oppgaven som drøftes med sensorene i en muntlig justerende eksamen.
Undervisningsspråk er i hovedsak norsk, men undervisningen i andre semester kan bli gitt på engelsk. En betydelig andel av pensumlitteraturen er internasjonal.
Det er lagt opp til internasjonal utveksling i andre semester. Det henvises til fakultetets nettsider og Internasjonalt kontor for detaljert informasjon (https://www.uia.no/om-uia/fakultet/fakultet-for-helse-og-idrettsvitenskap/studentutveksling-ved-helse-og-idrettsvitenskap)
Det er progresjonskrav i studiet. Se også under den enkelte emnebeskrivelse.
En skriftlig prosjektplan for mastergradsprosjektet skal være levert i løpet av andre semester i studiet. Arbeidet med masteroppgaven kan ikke starte før prosjektplanen er godkjent i Fakultetets foreningsetiske komite. Prosjektplanen må følge retningslinjer som er beskrevet i masterhåndboken.
Masteroppgaven kan ikke leveres inn for sensur før alle øvrige emner er bestått.
120
Heltid
Kristiansand
Fakultet for helse- og idrettsvitenskap