Enten: Integrert studium (minst 120 studiepoeng) i pedagogikk eller spesialpedagogikk
Eller: Fordypning (minst 80 studiepoeng) i pedagogikk eller spesialpedagogikk
Eller: Lærerutdanning (grunnskolelærer/allmennlærer, barnehagelærer/førskolelærer, praktisk-pedagogisk utdanning som bygger på universitets- og høyskoleutdanning av minst 180 studiepoengs omfang)
Eller: Fullført tre år av 4-årig lærerutdanning
Eller: Bachelorstudium i barnevern, vernepleie, psykologi
Se utfyllende regler for opptak på uia.no/spesped-master.
1. sem | PED424-1 Inkluderende spesialpedagogikk 15 sp | PED425-1 Sosioemosjonell sårbarhet 15 sp | ||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2. sem | PED525-2 Lærevansker og grunnleggende ferdigheter 15 sp | PED519-1 Vitenskapsteori og forskningsmetoder 15 sp | ||||||||||||||||||||||
3. sem | Utveksling 3. evt. 4. semester | PED531-1 Innovasjon og ledelse i spesialpedagogisk virksomhet 15 sp | PED523-1 Rådgivning 15 sp | |||||||||||||||||||||
4. sem | PED511-2 Masteroppgave 30 sp |
Etter fullført studium skal studentene
Kunnskap
- ha inngående kunnskap om spesialpedagogikk som fag og forskningsfelt, inkludert temaer som historiske perspektiver, dilemmaer og utfordringer
- kunne anvende spesialpedagogisk kunnskap om inkluderingsprosesser, rådgiving, spesialpedagogisk ledelse, lærevansker og andre særskilte behov
- ha avansert kunnskap innenfor spesialpedagogiske temaer relatert til innovasjons- og endringsarbeid
- ha inngående kunnskap om ulike vitenskapsteoretiske perspektiver og deres anvendelse innenfor spesialpedagogisk forskning
Ferdigheter
- kunne anvende spesialpedagogisk kunnskap, planlegge endringer og sette inn tiltak hos individer, i grupper og i ulike systemer med mål om å utvikle og videreutvikle det spesialpedagogiske tilbudet
- kunne legge til rette for inkludering i spesialpedagogiske sammenhenger
- kunne lede spesialpedagogisk virksomhet med tanke på innovasjons- og endringsmål
- være i stand til å gi råd og veilede mennesker i sårbare situasjoner
- være i stand til å utarbeide adekvat forskningsdesign, gjennomføre en helhetlig
forskningsprosess, forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og presentere resultater av eget forskningsarbeid i henhold til vitenskapelige kriterier
- kritisk kunne analysere og ta stilling til etiske problemstillinger i spesialpedagogisk forskning og praksis
- kunne foreta selvstendige analyser og vurderinger med tanke på innovasjons- og endringsarbeid i ulike institusjonelle og samfunnsmessige kontekster
Generell kompetanse
- kunne formidle ulike teoretiske og empiriske perspektiver innenfor spesialpedagogikk - selvstendig kunne løse komplekse spesialpedagogiske problemstillinger både på individog systemnivå
- kunne anvende kunnskaper og ferdigheter som kreves av en rådgiver og innovatør innenfor det spesialpedagogiske fagfeltet
- kunne bidra til å utvikle fremtidig lederkompetanse innenfor spesialpedagogisk virksomhet
Politiattest
Søkere må legge fram politiattest i forbindelse med opptak.
Politiattesten må være levert før studenten kan delta i praksis.
Skikkethet
Studenter i Spesialpedagogikk, masterprogram er underlagt forskrift om skikkethetsvurdering i høgre utdanning (nr. 859) med hjemmel i lov 1. april 2005 om universiteter og høgskoler § 4-10 sjette ledd.
Den løpende skikkethetsvurderingen skal foregå gjennom hele studietiden. De studentene som får merknad vedrørende tvil om skikkethet, skal følges spesielt opp.
120
Heltid
Kristiansand
Fakultet for humaniora og pedagogikk