Det ettårige studiet i biologi er beregnet på studenter som vil ha en bred innføring i biologi med artskunnskap. Høstsemesteret er sammensatt av tre emner i basal biologi. Bio112 Introduksjon til biologien er et emne som gir en oversikt over hele biologifaget og i tillegg en kort innføring i kjemi. Bio111 Cellebiologi med genetikk gir en innføring i cellens oppbygging og virkemåte og prinsippene for nedarving av gener. Bio104 Human fysiologi og anatomi gir en innføring i menneskets anatomi og fysiologi. Emnene Bio111 og Bio104 inneholder mye laboratoriearbeid og undervises felles med bioingeniørprogrammet. Vårsemesteret består av emner i botanikk, zoologi og evolusjon, og dette medfører mye feltundervisning om våren. Studiet skal avspeile at kunnskapen blir til i en kontinuerlig forsknings- og utviklingsprosess.
Oppbyggingen av studieprogrammet er beskrevet nedenfor, inkludert en tabell med studieplanramme. I studieplanrammene er noen emnenavn forkortet eller bare angitt med koder. For øvrig vises det til emnebeskrivelsene.
Kunnskap
Etter fullført studium skal kandidaten kunne:
Ferdigheter
Etter fullført studium skal kandidaten kunne:
Generell kompetanse
Etter fullført studium skal kandidaten kunne:
Undervisningen gis i form av forelesninger, praktiske laboratorieøvinger og/eller feltkurs. I enkelte emner gjennomføres også teoretiske øvinger i form av seminarer og/eller kollokviegrupper. Det er obligatorisk frammøte til laboratorieøvinger og feltkurs i hvert emne. Se emnebeskrivelse.
Godkjente laboratorie-/felt-/seminarrapporter er en forutsetning for å kunne gå opp til eksamen. Fritak fra obligatorisk undervisning gis bare dersom studentene kan dokumentere tilsvarende kunnskaper. Ved dokumentert sykdom og i andre særlige tilfelle kan fakultetet gi fritak fra obligatorisk undervisning under forutsetning av at studenten utfører andre aktiviteter som fastsettes av fakultetet og som vurderes til bestått.
Det arrangeres ikke ekstra laboratorieøvinger, feltkurs eller seminarer.
Universitetet i Agder satser på å øke bruken av digitale verktøy i studiene. Målsettingen er blant annet å ta i bruk nye kommunikasjonsformer og å prøve ut nye opplegg for undervisning og veiledning. Studenter ved UiA vil i økende grad bruke datamaskin i det daglige arbeidet med studiene. Overgang til digital eksamen er også en viktig del av denne satsingen. Studentene bør derfor ha bærbart datautstyr.
60
Heltid
Kristiansand
Fakultet for teknologi og realfag