Studieplanen bygger på Kunnskapsdepartementets forskrift om nasjonal retningslinje for vernepleierutdanning 01.04.2019, samt forskrift om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger 15.03.2019.
Formål
Vernepleierutdanningen er en kunnskapsbasert og praksisrettet helse- og sosialfaglig utdanning som kvalifiserer for utøvelse av helse-, omsorgs- og velferdstjenester i et livsløpsperspektiv. Utdanningen skal også sikre kompetanse og holdninger som danner grunnlag for likeverdige tjenestetilbud for alle grupper i samfunnet, deriblant samers status som urfolk og deres rettigheter til språklig og kulturelt tilrettelagte tjenester.
Etter fullført utdanning skal kandidaten ha kompetanse om funksjonsnedsettelser og samfunnsmessige forhold som skaper funksjonshemming. Kandidaten skal ha særlig kompetanse innenfor miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering, helsefremming og helsehjelp. Videre skal kandidaten ha kompetanse om sammensatte behov og utviklingshemming.
Utdanningen gir kompetanse til å samarbeide med brukere, pårørende, andre tjenesteytere og aktører for å fremme selvbestemmelse, deltakelse, mestring, helse og livskvalitet.
Utdanningen skal sørge for at samfunnet får kandidater med nødvendig faglig kompetanse i innsatsen for at personer med nedsatt funksjonsevne har mulighet til personlig utvikling og livsutfoldelse på lik linje med andre.
Kandidaten skal etter endt utdanning ha høy etisk bevissthet, gode kommunikasjons- og samarbeidsferdigheter og skal kunne arbeide målrettet og systematisk for å tilby tjenester kjennetegnet av kritisk og innovativ tenkning.
Bachelorprogrammet i vernepleie ved Universitetet i Agder har et folkehelsefokus. Dette gir seg uttrykk gjennom vektlegging av kunnskap som fremmer fysisk og psykisk helse ved å fokusere på helsebringende levevaner og levekår.
Vernepleierutdanningen ved Universitetet i Agder har følgende profil:
Studiet er inndelt i 11 emner. Det enkelte emnet beskrives i emnebeskrivelsen og mer utfyllende i emnehefter som legges tilgjengelig for studentene i Canvas.
Vernepleierutdanningen er en profesjonsutdanning, og praksisstudier er en viktig læringsarena. Det er 30 uker direkte praksis i utdanningsforløpet fordelt over tre emner i løpet av de tre studieårene. I tillegg er det lagt opp til ferdighetstrening/øvelser/simulering.
1. sem | VER110-G Fagets utvikling og ideologi 10 sp | VER111-G Funksjonshemming og miljøterapeutisk arbeid 20 sp | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2. sem | VER112-G Praksis; Funksjonsnedsettelser, miljøarbeid, mestring og velferdsteknologi 10 sp | VER113-G Helsefaglige emner 20 sp | ||||||||||
3. sem | VER215-G Samfunnsfaglige emner 20 sp | VER211-G Pleie- og omsorgspraksis 10 sp | ||||||||||
4. sem | VER213-G Mestringsbetingelser, helse og funksjonsvansker 15 sp | VER214-G Behandling og atferdslæring 15 sp | ||||||||||
5. sem | VER308-G Individrettet miljøpraksis 20 sp | VER309-G Tjenesteorganisering 10 sp | ||||||||||
6. sem | VER310-G Kunnskapsbasert og systematisk utviklingsarbeid i praksis. Bacheloroppgave i vernepleie 30 sp |
Etter endt utdanning skal kandidaten:
Kunnskap
Ferdigheter
Generell kompetanse
Følgende undervisningsformer benyttes i studiet:
Se emnebeskrivelsene med hensyn til obligatorisk undervisning og eventuelt ytterligere detaljer i emneheftene i Canvas.
Studiet integrerer ulike fagområder som sammen med de mer profesjonsspesifikke fagene i miljøarbeid utgjør vernepleierkompetansen. Studiet baserer seg i stor grad på det pedagogiske prinsippet om fagintegrert undervisning. Videre vil deler av studiet være fundert på et annet og nær beslektet pedagogisk prinsipp, Problembasert læring (PBL). Dette innebærer at noe av undervisningen foregår i grupper, simulering og øvelser med avtalt veiledning.
Vedrørende praksisstudier:
Praksisstudier utgjør 30 uker av utdanningen og fordeler seg mellom:
1. VER112-G: Funksjonsnedsettelser, miljøarbeid, mestrings- og velferdsteknologi
2. VER211-G: Pleie- og omsorgspraksis
3. VER308-G: Individrettet miljøpraksis
Studentene bør normalt ha direkte erfaring i arbeid med mennesker med psykisk utviklingshemming i én av praksisperiodene.
Praksisstudiene er obligatoriske og krever minimum 90 % deltakelse.
Vedrørende ferdighetstrening:
Studentene lærer seg ferdigheter blant annet i de ulike praksisperiodene. I tillegg til dette er det satt av tid til trening på bestemte ferdigheter som er sentrale i studiet/i vernepleiefaglig arbeid. Ferdighetstrening er obligatorisk.
Undervisningsspråket er norsk.
Studiet inkluderer internasjonale forskningsartikler og noe engelskspråklig pensum gjennom alle tre studieår. Dette for at studentene skal få kjennskap til internasjonal forskning, praksis og tenkning som har betydning for studentens forståelse for egen fremtidig yrkesutøvelse.
I studiet er det også lagt til rette for studentutveksling i 5. semester. Se mer informasjon på uia.no/utveksling.
Alle emner i 1.studieår må være bestått for å starte i VER211-G
Alle emner i 1. og 2. studieår må være bestått for å starte i praksis VER308-G.
For å starte i VER310-G må alle forutgående emner unntatt VER309-G være bestått.
Se ellers forkunnskapskrav i den enkelte emnebeskrivelse.
Yrkesmuligheter: Som ferdig utdannet vernepleier kan en arbeide i den kommunale helse- og omsorgstjenesten, i barnehager og skoler. En finner også mange vernepleiere tilsatt innenfor psykisk helsearbeid og psykiatri, i rusomsorgen, i oppsøkende ungdomsarbeid, i barnevernet, i habilitering- og rehabiliteringstjeneste, ved kommunale/statlige kompetansesentre og i flyktningarbeid.
Videre utdanning: Aktuelle fagfordypninger på Institutt for psykososial helse ved UiA er særlig relevante for vernepleiere. Master- eller videreutdanning i miljøterapeutiske tilnærmingsmåter er spesielt tilpasset med tanke på å utdanne seg videre fra bachelorgrad i vernepleie. Det stilles ikke krav om praksis for å bli tatt opp ved denne master-/videreutdanningen. Det finnes flere andre muligheter for videre studier på videreutdannings-, master- og ph.d.-nivå ved Universitetet i Agder og ved andre utdanningsinstitusjoner.
Andre aktuelle videreutdanninger og mastergrader for vernepleiere kan være pedagogisk veiledning, rehabilitering/habilitering, sexologi, folkehelsearbeid, pedagogikk/spesial-pedagogikk, administrasjon og ledelse, målrettet miljøarbeid, sosialt arbeid og andre samfunnsfag.
Autorisasjon
Fullført studium gir grunnlag for autorisasjon som vernepleier i henhold til lov om helsepersonell.
Pensum
Pensum er på ca. 10.000 sider. Pensum kan endres underveis i studiet.
Politiattest
Politiattest kreves for opptak til studiet. Se nærmere informasjon på www.uia.no.
Skikkethetsvurdering
Studenter ved bachelorprogrammet i vernepleie er underlagt forskrift om skikkethetsvurdering i høgere utdanning (nr. 859) med hjemmel i lov 1. april 2005 om universiteter og høgskoler § 4-10 sjette ledd. Den løpende skikkethetsvurderingen skal foregå gjennom hele studietiden. De studentene som får merknad vedrørende tvil om skikkethet, skal følges spesielt opp.
Krav om bærbar datamaskin
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.
180
Heltid
Grimstad
Fakultet for helse- og idrettsvitenskap