English version of this page

Hvor i Grimstad bør du bo?

Som tilflytter til en ny by kan det være vanskelig å vite hvor man bør bo, og hva som er fordelene og ulempene med de ulike områdene i byen.

Kart over Grimstad

Grimstad er en studentby der det er korte avstander, og du kan få mye for pengene på boligmarkedet. Grimstad er en sykkelby.

Tenk gjennom hva som er viktigst for deg: Pris, standard, nærhet til campus, nærhet til byen, tilbud og turområder i nærområdet, hvor andre du eventuelt allerede kjenner bor.

Vi gir deg her en liten oversikt, med kommentarer fra vår lokale "student-guide", Heidi Haga, som har bodd, eller kjenner noen som har bodd, flere av stedene.

- De fleste studenter i Grimstad bor i gåavstand til campus. Min erfaring er at leieprisen kan være ganske lik uansett hvor i Grimstad du bor, men at du kan få bedre standard eller størrelse om du bor lengre fra sentrum. Jeg bor med to andre studenter i et kollektiv der vi får plass til 40 sittende gjester! Da er det enkelt å invitere mange hjem til seg, og finne på gøye ting sammen som ikke koster noe.

Velkommen til Grimstad!

På campus

Ca. 8-12 min

Det er selvsagt noen åpenbare fordeler ved å bosette seg på campus eller like i nærheten. Du kan rekke forelesninger selv om du forsover deg, du slipper en lang hjemvei etter en sen økt på lesesalen, og det går raskt å svinge hjemom for å lage mat. Det tar ett minutt å komme seg til campusbyggene, men det er ca. 15 minutter å gå til nærmeste butikk, og omtrent 20 minutter til sentrum.

Boligene på campus er primært studenthybler i regi av SiA, men det finnes også en del eldre hus hvor man kan leie sokkelleiligheter og lignende.

Heidi om å bo på campus:

- Studentboligene er en ypperlig plass å bo om man for eksempel ikke kjenner noen man vil bo med i Grimstad det første året. Så kan man eventuelt flytte sammen med noen man blir kjent med året etter. Det er verdt å nevne at det er begrenset med felles oppholdsrom (kun kjøkken) i studentboligene, og at det derfor kan variere fra kollektiv til kollektiv hvor mye sosialt det er i selve studentboligene.

Sentrum

Ca. 8-12 min

-

Sentrum er naturlig nok et sted å vurdere når man skal bestemme seg for nytt bosted. Hvis du liker å ha alt lett tilgjengelig og samtidig ikke være alt for langt unna campus, kan Grimstad sentrum være det rette. Mange boliger er eldre, så det kan være lurt å rådføre seg litt med nåværende beboere eller spørre om dette på visning for å unngå de verste strømregningene om vinteren.

Heidi om å bo i sentrum:

- Veldig praktisk å bo i sentrum, men vær obs på at om soveromsvinduet vender mot Storgaten vil det være mye støy i helgene. Sentrum er ofte preget av eldre boliger med dårlig isolasjon, men jeg har to venner som betaler 4000,- hver for en leilighet med god standard midt i sentrum.

Grøm

Ca. 10 min

Ca. 3-4 min

Ligger i området mellom campus og sentrum. Nærme det meste du trenger. Her har du også både en stor og rimelig butikk, og et par treningssentre i nærheten.

Heidi om Grøm:

- Dette er den ultimate beliggenheten, synes jeg. 10 minutter til campus, og 10 minutter til sentrum. Føles ut som du bor i sentrum, men slipper støyen. Jeg har bodd i kollektiv her også, da betalte jeg 4000,- og bodde i et rekkehus fra 2013 sammen med tre andre. Jeg har også to kompiser som leier en sokkelleilighet, med bra standard til 3500,- hver.

Gundersholmen

Ca. 10 min

Ca. 5 min

Ca. 3 min

Et sentrumsnært og sjønært område i Grimstad som er under utvikling (vær obs på eventuelt framtidig byggearbeid). På Gundersholmen finner du flere dagligvarebutikker og kjøpesenteret Oddensenteret.

Heidi om å bo på Gundersholmen:

- Nær både sentrum og campus, flere nye leiligheter og ganske stille og fint.

Groos

Ca. 15 min

Ca. 20-30

Ca. 5 min

Ca. 7-8 min

Groos er en perle der blant annet Skral festival arrangeres om sommeren. På Groos finner du badeområde med strand, svaberg, brygge, volleyballbane og flotte turområder.

Området ligger nokså nærme både campus og byen, men kan variere litt hvor langt man "strekker" Groos.

Heidi om å bo på Groos:

- Jeg bor selv på Groos, på den mest sentrumsnære siden, og bruker 15 minutt til UiA, og noe mer til byen. Her er det flere eldre boliger, med varierende standard. Fordelen er at de ofte er veldig store, noe som er gøy om du liker å invitere folk på besøk. Jeg betaler selv 4000 kroner i måneden for et 130 kvm stort rekkehus som jeg deler med to venninner.

Holvika

Gå

Ca. 10-20 min

Ca. 30 min

Ca. 5-6 min

Ca. 10-15 min

Litt lengre unna sentrum, men hvis du heller vil være i nærheten av sjø og natur enn sentrum, kan Holvika være verdt en titt. Det er nærbutikk i området, men om du vil til en større (og billigere) butikk, må du regne med å bruke omtrent 20 minutter til fots.

Heidi om å bo i Holvika:

- Jeg bodde selv her mitt første år, og det ligger vanvittig fint til med nærhet til stranda Groos, volleyballbane og flotte turmuligheter nær vannet. Jeg betalte da 4000,- og delte da en sokkelleilighet med tre andre, i et helt nytt hus med fin utsikt over hele skjærgården.

Lengre unna

Bieheia, Dømmesmoen og Bergemoen ligger et litt lengre stykke fra campus/byen (til Grimstad å være), men trekkes fram av Heidi som andre steder studenter bor.

Heidi om å bo på Bieheia, Dømmesmoen og Bergemoen:

- Bieheia er nokså nær sentrum og sjøen, og har mange like kvaliteter som Holvika. Men her er det et stykke å gå til campus (ca. 40 min). Dømmesmoen og Bergemoen ligger på andre siden av E18, og her kan det være litt billigere å bo, men man bør være glad i å sykle (eller ha tilgang til bil).

Publisert 3. mai 2024 - Sist endret 3. mai 2024