English version of this page

Rekordmange internasjonale studenter til UiA

UiA tok imot rundt 530 internasjonale studenter dette semesteret.

To studenter ved Universitetet i Agder

Gradsstudenter på bachelorprogrammet i globale utviklingsstudier, Tomás Niedermeier fra Argentina, og business utvekslingsstudent i økonomi, Henriette Gerlach fra Tyskland. Foto: Maria van Schoor

Av Maria van Schoor
Publisert 21. aug. 2024 - Sist endret 21. aug. 2024

For de fleste studentene er studiestart en spennende men også overveldende tid. Det gjelder spesielt de som kommer hit fra utlandet.

– Ankomsten var perfekt. Fadderne var veldig imøtekommende. De hentet oss, bar bagasjen vår og hjalp oss på plass på hyblene våre, sier Hope Katushabe som er utvekslingsstudent fra Uganda.

Hun er en av de 385 utvekslingsstudentene fra 45 forskjellige land som skal studere ved UiA dette semester.

Image may contain: Smile, Luggage and bags, Interaction, Bag, City.
Utvekslingsstudent Hope Katushabe fra Uganda skal studere global utvikling. Foto: Maria van Schoor

I tillegg til utvekslingsstudentene er det 142 gradsstudenter fra 50 ulike land. Blant dem er 75 mastergradsstudenter og 67 studenter på bachelor.

Dette er rekordtall for UiA.

Tall for 2024*

• UiA mottok 385 utvekslingsstudenter fra 45 ulike land. 67 skal studere i Grimstad og 318 i Kristiansand.
  • I tillegg tok UiA imot 142** gradsstudenter fra 50 forskjellige land. 30 skal studere i Grimstad og 112 i Kristiansand. 75 er mastergradsstudenter og 67 skal ta en bachelor.
  • Av gradsstudentene kommer 74 fra EU/EØS-land og 68 fra land utenfor EU/EØS.
  • Av studenter fra land utenfor EU/EØS betaler 8 skolepenger, mens 9 har fått stipend (NORSTIP, NORPART og StAR).

*totalt antall studenter kan endre seg fram til 1. september. Dette er tallene ved studiestart.

**alle studenter ved norske institusjoner med et annet statsborgerskap enn norsk, rapporteres som utenlandske studenter til Database for statistikk om høyere utdanning (DBH).

– Jeg kom tidligere denne uka og har allerede vært på mange turer i området, sier Tomás Niedermeier, gradsstudent fra Argentina som skal gå på bachelorprogrammet i globale utviklingsstudier.

Niedermeier gleder seg til å starte studiene ved UiA.

– Jeg tror at å studere ved et norsk universitet vil være en positiv erfaring, og det virker som dette studieprogrammet passer for meg, sier Niedermeier.

De første dagene

Studentene ble først møtt av faddere fra Erasmus Student Network (ESN) ved ankomst. Fadderne tok imot nykommerne på flyplassen, jernbane- og busstasjoner, organiserte transport og hjalp dem å finne bostedene sine.

– Dette hjelper studentene som kommer til et nytt sted å føle seg tryggere. Og vi unngår at offentlig transport overlesses og at det skapes lange køer der, sier Margrethe Aurora Seljenes som er koordinator på UiAs internasjonale kontor.

Image may contain: Outerwear, Cheek, Smile, Chin, Shoulder.
Margrethe Aurora Seljenes, internasjonal koordinator ved Internasjonalt kontor på UiA. Foto: Maria van Schoor

På "Orientation Day" ble studentene ønsket velkommen av Internasjonalt kontor, rektor Sunniva Whittaker i tillegg til Studentorganisasjonen i Agder (STA), Skrivestua, studentombudet, ESN, SiA BoligSiA Helse og studentpresten.

De fikk også informasjon om hvordan det er å være student ved UiA og i Norge.

Utvekslingsstudent Henriette Gerlach fra Tyskland sier hun fikk strukturert og nyttig informasjon de første dagene.

– Jeg hadde lyst til å komme til Norge, og siden UiA er partneruniversitet til universitetet mitt, ble det et enkelt valg. Jeg så også på bilder av Kristiansand på nettet, og det virket som et fint sted å være, sier Gerlach.

I løpet av helgen ble studentene ønsket velkommen av Kristiansand og Grimstad kommune på rådhuset begge steder.

– Dette er en fin måte for studentene å bli bedre kjent med byen og delta i lokalsamfunnet og føle seg inkludert, sier Seljenes.

Integrasjon er nøkkelen til en god studentopplevelse

Selv om de første ukene vanligvis er fulle av sosiale arrangementer og muligheter for å treffe andre studenter, kan ukene som følger være mer utfordrende når det gjelder integrering.

– Å skaffe seg norske venner og føle seg som en del av fellesskapet er et mål for internasjonale studenter. Dette er også avgjørende for å skape et trygt læringsmiljø og å kunne ha faglige diskusjoner med studenter som har forskjellige meninger, perspektiver og kulturer, sier Seljenes.

Hun sier at enkelte studenter som har vært her i ett år eller mer, har sagt at de opplever det vanskelig å nå dette målet. Dette gjelder over hele Norge, og ikke bare på UiA.

Dette er et tema som velkomstkomiteen tar opp av i løpet av de første ukene på UiA.

– Vi forbereder de internasjonale studentene på noen av de vanligste kultursjokkene og oppmuntrer dem til å ta det første steget og ikke automatisk tenke at nordmenns reserverte natur er et tegn på avvisning, sier Seljenes.

Hva kan hjelpe integreringen?

• Ta initiativ. Selv om engelsknivået i Norge er veldig høyt, er mange nordmenn tilbakeholdne med å snakke det.
  • Bli med på en aktivitet og delta i studentpolitikk.
  • Lær språket. UiA tilbyr språkkurs til studenter, med et utvidet antall plasser i 2024. UiA har kurs som gir studiepoeng og kurs som ikke gir studiepoeng.
  • Møt opp på Global Lounge. Internasjonalt kontor ønsker spesielt å invitere norske studenter til å delta sammen med de internasjonale studentene, bevege seg ut av komfortsonen, snakke engelsk og utvide studentopplevelsen.

Lær mer om studentlivet på UiA