7 gode grunner til å engasjere seg i studiehverdagen

UiA har så mye å by på når det kommer til studentenes fritid. Selv begynte jeg i Studinekoret Lady Klukk da jeg begynte på UiA i 2022, og er i dag leder av organisasjonen. Det har gitt meg så mye, jeg anbefaler alle å engasjere seg i noe i studietiden!

Victoria Abelsen poserer smilende i vårsola med koruniformen sin på. Det er en rød kjole med perlesmykke, og rødt hårbånd med en hvit fjær i på hodet.

Victoria Abelsen, leder av Studinekoret Lady Klukk, anbefaler alle å engasjere seg i studietiden. Foto: Studinekoret Lady Klukk

1. Du får et sosialt avbrekk

Det er alt for lett å sette seg fast i tankegangen om at du konstant må jobbe med emnene dine som student. Ved å begynne i en studentorganisasjon, fikk jeg automatisk et sted hvor jeg kunne ha et sosialt avbrekk fra den travle studiehverdagen. Det er deilig å ha noe annet å fokusere på enn studier hele tiden.

2. Du skaper en bredere vennekrets

Hvis du blir med i en studentorganisasjon, får du møte mange flere enn bare de du går samme studie med, noe som gjør at du får en bredere vennekrets. Det er også lettere å bli venn med noen du vet du har felles interesser med, som f.eks. å synge i kor. Her er vi en god miks av mange forskjellige studier!

3. Du får kompetanse til videre jobb

Velger du å ta et styreverv i en studentorganisasjon, kan dette skrives ned på CV-en og bli sett på som god erfaring. Ved å ha et verv i et styre, kan du lære ting som er knyttet til ledelse, planlegge arrangementer, PR eller økonomi! Å engasjere seg gir deg en fin mulighet til å lære disse tingene i lag med andre.

4. Du lærer å samarbeide

Samarbeid er en viktig del av det å drive en studentorganisasjon. Både internt for å få gjennomført det vi vil og fordi alle studerer forskjellige ting, men også ved samarbeide med f.eks. andre studentorganisasjoner, ansatte på UiA og kommunen. Jeg har selv lært så mye om andre studentforeninger fra folk i koret som er medlem i flere organisasjoner.

5. Du får være med på arrangementer og tradisjoner

I starten var det litt vanskelig å bo alene for første gang uten familien, men det å bli med i en studentorganisasjon har hjulpet meg masse. Koret har mange morsomme arrangementer og tradisjoner i løpet av året, så det alltid er noe å finne på og se frem til.

6. Du kan få muligheten til å reise

Vi er så heldige i vår organisasjon at hvert semester får vi muligheten til å reise på korhelg! Korhelg er en helg der vi og mange andre studentkor fra hele Norge reiser til en av de andre studentbyene og møtes. Det har vært utrolig kjekt å oppleve, og det har gjort at jeg har fått venner fra hele Norge. Flere av studentorganisasjonene reiser på diverse turer i løpet av året, jeg anbefaler alle å bli med på dem!

7. Du utvikler deg personlig som menneske

Etter å ha begynt på noe sosialt utenfor studiet, føler jeg at jeg har mye bedre selvtillit. Ikke bare fordi jeg har kunnet lære mer om sang og føler meg mer sikker på å synge foran et publikum, men også fordi jeg har fått møtt mange mennesker med forskjellige tanker og meninger som jeg kan diskutere med og lære av. Koret fungerer også som et støttenettverk som gir meg trygghet til å kunne være meg selv.

Publisert 10. apr. 2024 - Sist endret 29. mai 2024