Gå til hovedinnhold
0
Hopp til hovedinnhold

Eirik Lindtner

Eirik Lindtner
Rytmisk Musikk
Fakultet for kunstfag
14. desember 2021

Stillefelt x UiA

Studentenes erfaringer fra samarbeidsprosjekt mellom UiA og Stillefelt (Birmingham), under ledelse av Jan Bang og Erik Honoré. Deltakende studenter: Eirik Lindtner, Benedikte Askedalen, Canberk Ulaş, Kristian Isachsen og Alexandra Hellesnes Revold.

Eirik Lindtner: I studio med Jan Bang, Benedikte Askedalen og Canberk Ulas tok jeg opp gitar på spor utarbeidet mellom Jan, Erik Honoré, Kristian Isachsen, Alexandra Hellesnes Revold og jazzgruppa Stillefelt (Birmingham). En opprinnelig improvisasjon av Stillefelt, bearbeidet gjennom flere remixer og nye opptak endte opp som en rekke, i all hovedsak statiske, spor som vi tre improviserte over. Materialet var nytt for oss og improvisasjonen var med det intuitiv, med hensikten å skape et aktivt element som kunne bidra til "flere farger" som Jan sa. Opptakene ble gjort i Jans studio på Odderøya, på elektrisk gitar og Dobro, og er videre sendt til eventuelle videre bearbeidelser. Prosjektet var en flott opplevelse og det gav mersmak å jobbe på denne måten.
Benedikte Askedalen: Sammen med gitarist Eirik Lindtner dro vi til Jan Bangs studio på Odderøya den 19. november for å gjøre innspilte improvisasjoner over Stillefelt-utdragene. Det var en ny og spennende arbeidsmåte for meg, da jeg er mest vant til å improvisere vokal live og spille på det de andre spiller. Det var en svært hyggelig dag der jeg lærte mye om hvordan man kan jobbe i studio, og opplevde læringsmiljøet som trygt og passe utfordrende. Jeg ser veldig fram til å høre de ferdigstilte verkene!
Canberk Ulaş: It was a great experience being a part of this creative process with Professor Jan Bang and other wonderful students.
Kristian Isachsen: Prosessen med å jobbe med samme låtprosjekt gjennom mange forskjellige typer musikere i oppdelte sekvenser, skaper uforutsette resultater og spennende løsninger som antagelig ikke ville oppstått hadde alle vært samlet om avgjørelsene. I tillegg gir det en ekstra prosessuell dimensjon når remiksing av materialet gjennomgår lydlige behandlinger av flere remiksere, og disse igjen responderes på av musikere i separate sesjoner uten mulighet til å å innvende eller styre retningen på materialet som har blitt "ferdig" og som nå følger stafettpinnen videre. Ved å jobbe i små grupper med intensjon om å skulle balansere både substansielle nok elementer i lydbildet, og likevel gi plass til neste segment av prosessen, skapes et hyperfokus som gjør en veldig tilstedeværende ovenfor de små bevegelsene og detaljene. Når da lydbildet er av høy oppløsning både musikalsk og kvalitetsmessig, er det mulig å zoome langt inn og fokusere på f. eks. kun ett frekvensområde. Dette fasiliterer for kreative løsninger innenfor begrensningene man har satt seg, akkurat som neste gruppe som ankommer befinner seg i en annen form for begrensning, avhengig av hvor mye frihet forrige trinn lot være igjen til å tas ansvar for.
Alexandra Hellesnes Revold: Jeg deltok i prosjektet gjennom innspilling av samplet og prosessert originalmateriale, og synth. Det var veldig spennende å få jobbe med et såpass minimalistisk, men likevel inspirerende materiale, og jeg trivdes godt i samarbeid med Jan Bang, Erik Honoré, og de andre som var involvert i prosjektet.