Elias Bråthen

Master Idrettsvitenskap
Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
15. februar 2021

Monitorering av belastning i trening og kamp

Min deltagelse i forskningsprosjektet har bestått av å delta på data-innsamlingsfasen og analysering av data.

Monitorering av belastning i trening og kamp har i de senere år blitt mer og mer utbredt i utendørs lagidretter som blant annet fotball. I idretter som fotball har det vært en økning i fysiologiske krav de siste årene. Som følge av dette har intensitetsnivået i idretten økt betraktelig. Denne utviklingen skyldes intens trening og et høyt antall kamper i løpet av en sesong som setter et krav hos en idrettsutøver om et høyt fysisk treningsnivå for å unngå skader. Å få oversikt over totalbelastning gir viktig innsikt i en idrettsutøvers individuelle tilpasning til trening, og å oppdage symptomer på tretthet og overtrening i et tidlig stadium.

Denne monitoreringen foregår vanligvis ved å benytte en mikroelektromekanisk enhet plassert i spesialsydde vester, noe som vil gi nøyaktig beskrivelse av det arbeidet hver enkelt spiller legger ned i trening og kamp. En mikroelektromekanisk enhet er enkelt forklart en avansert skritteller med GPS.

I tillegg til monitorering av spillerens totalbelastning i trening og kamp kan mål på fysiske egenskaper som sprinthurtighet og hopphøyde tydeliggjøre korrelasjoner mellom totalbelastning og prestasjon ytterligere.

Data-innsamlingsfasen besto av å teste forsøkspersoner i sprinthurtighet som ble gjort ved å utføre en 30-meters sprinttest. Her tok vi i bruk utstyr som fotoceller og laser for å måle denne variabelen. I tillegg testet vi også hopphøyde ved bruk av en kraftplattform.

Prosjektdeltagelsen har gitt meg økt erfaring i å utføre et test-batteri. Hvordan planlegge godt og sørge for gode standardiserte protokoller, noe som har vært veldig relevant for min egen masteroppgave. I tillegg har jeg fått økt forståelse for faktorer som er viktig for prestasjon som er sterkt relatert til hovedtematikken i min egen studieretning.