Marthe Michelsen og Damares Stenbakk

Samfunnskommunikasjon
Fakultet for humaniora og pedagogikk
09. februar 2017

Lidelseserfaring i NRK TV-aksjonen

Forskningsprosjektet vi har deltatt i tar for seg fremstillingen av lidelse i NRK TV-aksjonen. Vi har tatt for oss programmene som ble sendt i perioden 2012-2016. Med veiledning fra førsteamanuensis Siri Hempel Lindøe har vi bidratt til datainnsamling og metodearbeid, hvor vi har sett på lidelseserfaring i reportasjer knyttet til arbeid som Amnesty, Kirkens Nødhjelp, og Demensrådet og folkehelsen, og Regnskogfondet gjennomfører i ulike deler av verden.

Vi har deltatt i et forskningsprosjekt som tar for seg fremstillingen av lidelse i NRK TV-aksjonen, i perioden 2012-2016. Med veiledning fra førsteamanuensis Siri Hempel Lindøe har vi bidratt til datainnsamling og metodearbeid, hvor vi har sett på lidelseserfaring i reportasjer knyttet til arbeid som Amnesty, Kirkens Nødhjelp, Folkehelsens opplysning om demens, og Regnskogfondet gjennomfører i ulike deler av verden. Ut i fra disse temaene har vi bidratt med å finne to av Boltanskis lidelsestopi, som i denne sammenhengen var enten medfølelsens topos eller fordømmelsestopos - samt 'restitusjonsfortelling', 'nyvinklingsfortelling' og 'kaosfortelling' som er tre typer "plot" fra Arthur Franks bok "The Wounded Storyteller" (1995).

Å delta i et forskningsprosjekt har vært svært lærerikt for oss. Som studenter på mastergrad i samfunnskommunikasjon er arbeid med analyse og bearbeiding av multimodalt materiale en positiv erfaring å ha med seg, og vi har hatt mye glede av arbeidet. Samtidig har vi fått bryne oss på kommunikative begreper i praksis, noe vi ser på som svært relevant for den dagen vi skal ut i jobb. Vi har fått god veiledning hele veien fra førsteamanuensis Siri Hempel Lindøe. Å delta i et forskningsprosjekt i regi av universitetet er dermed noe vi kan varmt anbefale til andre studenter!

Vennlig hilsen,

Marthe og Damares