Edward Haavaldsen, David Almenning og Trym Høymo

Bachelor i utøvende klassisk musikk
Fakultet for kunstfag
20. desember 2021

Kunstneriske framføringer mellom terrariene i dyrebutikken PetXL Kristiansand

Dette prosjektet bestod av to komponenter; Exo Terra var et samarbeid mellom studenter, lektor i dans Laurence Meriaux, fire danseelever (10 – 12 år) og masterstudent Kristin Siljan, mensFantasi over King Kong 1933 har foregått sammen med Dahlske videregående skoles MDD-linje. Begge prosjektene har til felles at utgangspunktet er et “utstillingsmateriale” som finnes på museer; henholdsvis Empire State Building Mini museum i New Yorkhttps://www.esbnyc.com og Museum of Natural History i Oxford: Microsculpture: The Insect Photography of Levon Biss http://microsculpture.net.

I fagets læringsutbytte refereres det til at vi skal skaffe oss kunnskap om formidling og kommunikasjonsformer som har blitt utviklet innenfor kulturlivet de siste tiår. I dette prosjektet har vi arbeidet med innspilling av musikk, bearbeidelse av eksisterende musikk og tilpasning av musikk i konsepter med andre kunstformer. Vi har undersøkt hvordan skape forbindelseslinjer mellom musikk, billedmateriale, dans/bevegelse, informative tekster og videoklipp.

Begge utstillingene presenterer visuelle uttrykker som er interessante å sette sammen med musikk. I Exo Terra har vi også inkludert foto og video av dyr som ofte finnes på naturhistoriske museer, takket være at masterstudent Kristin Aaronsen Siljan har dyrebutikken Pet XL som sin arbeidsplass ved siden av studier på klassisk el.gitar.

Prosjektet har vist at digitale arbeidsprosesser ikke noen lettvint vei til musikalske framføringer, da slike arbeidsprosesser krever mye tid og teknisk innsikt. Videre har prosjektet gitt oss innsikt i hvordan samarbeidspartnere utenfor UiA arbeider med sine elever, i dette tilfellet barn og ungdom, når de introduserer og utvikler prosjekter med vekt på samspill og kreative prosesser.