Odd Karsten D. Ropstad

Informasjonssystemer
Fakultet for samfunnsvitenskap
12. desember 2019

Innsamling av data for å kartlegge problematisk telefonbruk

Først møtte vi med forskerne vi skulle være assistenter for (Peter og Geir). Vi planla hva vi skulle lete etter og hvordan gjennomføringen skulle bli. Det vi skulle studere var eldres (60+) smarttelefon vaner for å kartlegge eventuelle problematiske forhold.

Vi brukte et spørreskjema som vi delte ut til facebook grupper som enten var for eldre over 60 eller for pensjonister. Da brukte vi skolens eget system for dette som heter surveyXact. Dette fungerte fint og vi klarte til slutt å innhente informasjon fra sirka 150 respondenter. Det tok litt tid, egentlig mer tid enn vi hadde beregnet for å skaffe nok respondenter. Til slutt løsnet det og vi ble godt fornøyd med resultatene. Det virket det som forskerne også var.

Det endte med at vi sammen, hele gjengen, avtalte hvordan vi skulle jobbe videre. Det ble besluttet at alle var med på å skrive en artikkel som vi til våren skal prøve å få presentert på en av de større konferansene innenfor informasjonssystemer.

Det har vært interessant å vært med på et slikt prosjekt. Selv synes jeg det er givende å lære forskningsprosessen for datainnsamling. Vi føler at dette er noe vi kan få godt bruk for i arbeidet vårt med masteroppgaven som vi gjennomfører nå på nyåret. Det har vært en positiv opplevelse, og er noe jeg gjerne kunne være med på igjen.

Anbefales!