Claudia Klostergaard

Master i religion, etikk og kultur
Fakultet for humaniora og pedagogikk
27. januar 2017

Et komparativt studie av unge muslimer og kristne i migrantmenigheter

Temaet for denne studien er unge muslimer og kristne i migrantmenigheter i Oslo. Hensikten med prosjektet er å få innsikt i endringer som generasjonsforskjeller har ført med seg i kristne og muslimske migrantmengiheter. Takket være midler fra Universitetet i Agder og veiledning fra stipendiat Ronald M.Synnes, har jeg som 2.års masterstudent i religion, etikk og kultur kunne ta del i dette forskningsprosjektet. Å være deltakende i forskningsprosjektet, har vært svært lærerikt for meg som student innen samme fagområde. Muligheten har blant annet bidratt til inspirasjon og motivasjon for valg av tematikk og videreutvikling av eget masterstudie, religionssosiologisk påfyll og innsikt i forløpet av et doktorgradsarbeid. I tillegg har jeg fått ta aktiv del i prosjektets data innsamling; intervjuer, observasjoner dokumentanalyse og sosiale medier.

Det første jeg gjorde i prosjektet var, å få en samtale med Synnes om hans visjon for prosjektet. Hans genuine og faglige interresse for tematikken, samsvarte godt med egne interesseområder og mastertprosjekt. Prosjektet var helt i startsfasen da jeg kom inn som assistent, og har dermed fått være med i Synnes videreutvikling og valg av teoretisk rammeverk. Problemstilling er: "Hvilke rolle spiller migrantmenigheter for unge muslimer og kristne, og hvordan mener ungdommer at de påvirker migrantmenigheter".

Først fikk jeg en innføring i prosjektskisse, NESH søknad, samtykkeerklæringer og informasjonsskriv. Prosjektet baserte seg på kvalitative intervjuer, observasjoner, sosiale medier og dokumentanalyse. Den første oppgaven jeg fikk var å foreta en dokumentanalyse av informasjon som er publisert om eller av trossamfunnene. De fire trossamfunnene var den kristne menigheten NCCC i Oslo, Den koptiske Eritreiske menighet i Oslo, Islamic Cultural Centre Oslo og Det islamske forbund - Rabita. Første område som skulle studeres var ungdommenes oppfatning av etnisitet. I denne delen ville Synnes at jeg skulle se om det fantes noe informasjon om resultatene av ungdommenes oppfatning av etnisitet i migrantmenighetene, og eventuelle spenninger mellom ungdommer og eldre knyttet til felles ritualer, språket, skikker og andre tradisjoner i migrantmenigheter. I tillegg prøve å finne ut hvordan ungdommene organiserte seg innad og utad i menigheten. Jeg leverte etter hvert inn et oppsummerende skriv til Synnes, med egen analyse og fortolkninger av funnene. Dette var spennenede, samtidig som det var krevende å finne noe informasjon i blant annet A-tekst om særlig de to kristne menighetene.

Jeg fikk videre transkribere fire-fem intervjuer utført av Synnes. Med utgangspunkt i transkriberingen hadde vi flere samtaler der vi diskuterte og analyserte innhold opp i mot de fire områdene; etnisitet, organisering, kjønn og transnasjonale nettverk. Etter dette ble jeg spurt om jeg ville reise til Oslo to dager for å gjennomføre tre intervjuer. Jeg er svært takknemlig for denne tilliten og muligheten. Dette har bidratt til ny kunnskap og erfaring for min del. Det startet med at jeg avtalte to av intervjuene på forhånd, mens det tredje ble avtalt etter intervju med en av lederne i menigheten. Informantene jeg skulle intervjue var unge muslimske kvinner. Det var derfor både etisk og forskningsbasert hensiktsmessig at jeg som kvinne alene med kvinnelige informanter kunne få til et møte, men også innsikt i relevant informasjon. Menigheten jeg besøkte var Islamic Cultural Center på Grønland. Her var jeg deltakende observatør på den ukentlige Koran skolen for kvinnene, fikk omvisning i menigheten og intervjuet flere av medlemmene. Dette fordelte seg over to dager. Jeg transkriberte selv intervjuene, og ga de senere til Synnes. Da jeg kom tilbake hadde vi et nytt møte hvor vi analyserte data, snakket om min opplevelse av besøket og eventuelle utfordringer jeg møtte på.

Avslutningsvis vil jeg si tusen takk til Ronald Synnes for veiledning underveis. Ikke bare har jeg fått et bredere innsyn i forskning om generasjonsforskjeller og migrantmenigheter, men det har også vært utrolig lærerikt å få ta del i et forskningsprosjekt, som vitenskapelig assistent. Synnes valgte delvis å la meg utføre oppgaver jeg ikke har gjort før, dette har ført til at jeg har vokst som student, både faglig, men også med økt selvtillit om at jeg som student er kompetent til å utføre forskning på høyere nivå. Jeg har aldri vært så klar og motivert til å utføre eget masterprosjekt som ferdigstilles desember 2017.