Vibeke Hansen

Barnehagelærer utdanningen
Fakultet for humaniora og pedagogikk
29. mai 2017

Barnehagelærer, veileder og praksislærer, en kvalitativ undersøkelse

Høsten 2016\ vår 2017 fikk jeg mulighet til å delta i et forskningsprosjekt, Barnehagelærer, veileder og praksislærer en kvalitativ undersøkelse, i samarbeid med Ingrid Lund og Liv Grendstad Rousseau ved UIA. Målet med forskningen var å få innsikt i barnehagers arbeid vedrørende veiledning av praksisstudenter, praksisveilederes veiledningskompetanse og barnehagens samarbeid med universitetet. Hensikten med forskningen var å innhente kunnskap rundt dette for å kunne bidra til, og å styrke samarbeidet mellom Institutt for Pedagogikk og Barnehagelærerutdanningen, med fokus på praksisfeltet som utdanningsarena. Metoden som ble brukt var kvalitativ tilnærming, ved å benytte semi-strukturert intervjuer og utforskergrupper sammensatt av et antall styrere og praksislærere i ulike barnehager. Alle intervjuene ble filmet.
Min arbeidsoppgave gikk ut på å transkribere intervjuene som ble tatt opp på film. Som master student i pedagogikk var dette en lærerik erfaring der jeg fikk oppleve hvordan forskning  utføres av dyktige fagpersoner. Innholdet i forskning var både interessant og relevant for egent studie, noe som var motiverende for utførelsen av transkriberingen.