Vi får mange spørsmål om totrinns-pålogging og her finner du de vanligste.
Hva gjør jeg hvis jeg er tilknyttet en Microsoft konto gjennom annen utdannings- eller kommuneinstitusjon?
Dersom du har en annen Microsoft tilknytning gjennom jobb eller skolle vil dette ofte føre til at din primærtilknytning overstyrer påloggingsforsøk via UiA-kontoen din. For å komme rundt dette kan du åpne et Inkognito / InPrivate-vindu oppe til høyre i nettlesermenyen. Dette vinduet vil starte en helt fersk økt uten lagrede kontoer og nettleserhistorikk.
Alternativt kan du benytte en egen nettleser (Firefox, Chrome, Edge, Safari e.l) til ditt bruk som student på UiA.
Hva gjør jeg hvis jeg får ny mobil eller Microsoft Authenticator ikke lenger fungerer på min mobil?
Dersom du opplever at Microsoft Authenticator appen ikke fungerer som den skal, eller du har fått ny mobil må du sette opp Microsoft Authenticator appen på nytt.
Velg Authenticator app og velg "Legg til" - Neste - Neste helt til det kommer opp en QR kode.
Åpne så Authenticator appen på din mobil - velg legg til Jobb- eller skolekonto
Det vil da åpnes et kamera-bilde der du kan skanne en QR-kode.
Hold kameraet opp mot QR-koden som er på PC-skjermen din og vent på at kontoen registreres (grønt lys i rammen rundt kamerabildet). Trykk Neste på PC'en - det vil da komme en test på din mobiltelefon - trykk Godkjenn på mobilen - trykk Neste på PC'en og du er ferdig satt opp med Authenticator appen.
Gå på sikkerhetssiden https://aka.ms/mfasetup og sjekk (eventuelt endre til) at Microsoft Authenticator står som Standard innloggingsmetode øverst på siden.
Dersom du ikke får opp noe kamera til å scanne QR koden med når du prøver å sette opp applikasjonen Microsoft Authenticator, så gå på Innstillinger på din telefon – scroll nedover til du finner Authenticator – Gi Authenticator tilgang til Kamera.
Hva gjør jeg hvis kontaktlisten/notatene på mobilen min har blitt borte?
Når Exchange-kontoen på din mobil ikke lenger fungerer så vil noen oppleve at telefonkontaktene eller notatblokken forsvinner.
Dersom telefonkontaktene dine forsvinner gjør du følgende:
Det er kun Outlook applikasjonen på mobil/nettbrett som er supporters fra IT-avdelingen, så det første man må gjøre er å laste ned denne appen. Se hvordan det gjøres her:
Åpne appen – gå øverst i venstre hjørne (hvor ditt profilbilde eller ditt profilnavn er) og trykk på Innstillinger (tannhjulet). Der det står E-postkontoer så trykker du på pilen til høyre for Office 365 og aktiverer punktet Lagre kontakter.
Trykk «Lagre på min iPhone» og sjekk om kontaktene er tilbake igjen.
For å tilgjengeliggjøre kontaktene dine i iCloud må du gå på Innstilinger, velge Apple-ID, iCloud, iTunes og App Store, iCloud, og aktivere at Kontakter kan bruke iCloud.
Dersom notatblokken din forsvinner gjør du følgende:
Dersom notatene dine er forsvunnet på mobilen så er det sannsynligvis fordi notatene har vært knyttet opp mot Exchange kontoen som nå ikke fungerer eller har blitt fjernet.
Du må da først sette opp Exchange kontoen på nytt ved å gå på Innstillinger på mobiltelefonen (iPhone), gå på Passord og kontoer, og under Kontoer så velger du «Legg til konto».
Velg Microsoft Exchange, skriv inn epostadressen din (@uia.no) og trykk neste, velg Logg på og tast inn brukernavn og passord for uia-kontoen din og Logg på. Trykk Arkiver og Exchange kontoen din er nå på plass igjen.
Så må man gå på Innstillinger på mobiltelefonen (iPhone), velge Apple-ID, iCloud, iTunes og App Store, iCloud, og aktivere at Notater kan bruke iCloud.
Gå så inn i notater, åpne Exchange Notatene, velg rediger øverst i høyre hjørne, velg Flytt alle til iCloud.
Hva gjør jeg om jeg får spørsmål: "Vil du godkjenne pålogging?" når jeg ikke forsøker å logge inn?
Velg "Avslå" i appen.
Hva må jeg gjøre hvis jeg får nytt telefonnummer?
Dersom du får nytt telefonnummer må du logge deg på Microsoft sin sikkerhetsside og endre telefonnummer der slik at du får SMS til riktig nummer.
Du logger deg da på https://aka.ms/mfasetup og endrer telefonnummer - enten det er mobilnummeret ditt som er endret eller kontortelefonnummeret ditt.
Hvilke godkjenningsmetoder har jeg for totrinnsbekreftelse?
Det finnes flere måter å godta totrinnsbekreftelse på. Vi anbefaler å bruke appen Microsoft Authenticator på din mobiltelefon.
Man kan også velge å få tilsendt kode på SMS til sin mobiltelefon.
Alternativt kan man bli oppringt både til mobiltelefon og kontortelefon for å godkjenne.
Dersom det ikke er mulig å benytte seg av telefon, er det mulig å få satt opp en USB-dongle og programvare på PC som man må ha tilgjengelig når totrinnsbekreftelsen skal godkjennes (man må ta kontakt med hjelp@uia.no for å få USB-dongle).
Hvis du vil endre måten du godkjenner totrinnsbekreftelsen på kan du gjøre det på siden for innstillinger:
Ved å «legge til metode» velger du å legge til godkjenningsmetoder – vi anbefaler at du har både appen Microsoft Authenticator og Alternativ telefon som godkjenningsmetoder. (Se Hvordan legge til alternativ godkjenningsmetode? for mer nøyaktig beskrivelse).
Ved å endre «Standard påloggingsmetode» velger du hvilken metode du ønsker å bruke som standard.
Hvordan legge til alternativ godkjenningsmetode?
Dersom du ikke allerede har lagt til en alternativ godkjenningsmetode så anbefaler vi at du gjør det. Du logger deg da på siden for innstillinger og velger «Legg til metode».
I nedtrekkslisten velger du «Alternativ telefon» og trykker «Legg til».
Da får du opp en dialogboks der du kan angi telefonnummeret ditt. Husk på å oppgi riktig landskode. Trykk «Neste».
Du vil da bli oppringt for å teste at du har oppgitt riktig telefonnummer og bedt om å trykke #.
Trykk «Fullfør».
Jeg har installert appen, men får likevel kode som må tastes inn. Hva gjør jeg?
Gå til siden for innstillinger. Velg og velg "Microsoft Authenticator - varsling" som standard påloggingsmetode.
Koster det noe å få tilsendt SMS for totrinnsbekreftelse?
Når man mottar SMS fra Microsoft med kode for autentisering får man melding om at man kan bli belastet for meldingen eller databruken:
Use verification code xxxxxx for Microsoft authenticationMSG & Data rates may apply
Microsoft belaster deg ikke for SMSen som blir sendt til deg ved autentisering, men telefonoperatøren din kan belaste deg i henhold til ditt abonnement. For eksempel kan teleoperatøren din ta betalt for tilsending av SMS når du er i utlandet.
Det samme gjelder for autentisering med appen Microsoft Authenticator eller Google Authenticator. Så lenge du er knyttet til et trådløst nett så vil det ikke komme ekstra datakostnader, men om du ikke er tilknyttet et trådløst nettverk kan telefonoperatøren din belaste deg for bruk av nett.
Hva er totrinnsbekreftelse? Totrinnsbekreftelse er et ekstra sikkerhetsnivå rundt brukernavn og passord.
Det kan sammenlignes med en dør som har to låser, én nøkkellås og én kodelås, hvor du må ha både nøkkelen og kunne koden for å åpne døren.
Selv om nøkkelen (passord) skulle komme på avveie vil ikke uvedkommende klare å åpne døren uten også å kunne koden.
Hvorfor totrinnsbekreftelse? Totrinnsbekreftelse gjør at dataene dine er betraktelig mindre utsatt for risiko ved identitetstyveri.
Alle ansatte på UiA har hatt obligatorisk tofaktor-pålogging siden høsten 2019.
Hvor ofte må du logge på? Du trenger ikke logge på med totrinnsbekreftelse hver gang. Når du først har logget inn kan det være en varighet på 30 dager per tjeneste.