Hensikten med evaluering av emner og studieprogram er å få fram ulike forhold vurdert fra studenters og ansattes perspektiv, med henblikk på forbedring, og på kvaliteter som må videreføres. Studenttillitsvalgte har en viktig rolle i universitetets kvalitetssystem. Se hele kvalitetssystemet.
Den enkelte student forventes å delta aktivt i evaluering av emner og studieprogram. De studenttillitsvalgte har et særlig ansvar for studentmedvirkning.
Årlig kvalitetsarbeid for emner og studieprogram
Du har ikke tilgang til å se dette objektet.
Evaluering av emner
Evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering fastsettes av emneansvarlig i samarbeid med studenttillitsvalgt ved starten av semesteret. Alternativt kan fakultetsstyret beslutte at dette fastsettes av studieråd/ph.d.-programråd.
Eventuell midtveisevaluering legges normalt til uke 41 i høstsemesteret og uke 10 i vårsemesteret.
Emneevaluering gjennomføres normalt på én av følgende måter:
Plenumssamtale mellom studenttillitsvalgt og studentene med påfølgende dialog mellom emneansvarlig og studenttillitsvalgt
Digital evaluering med påfølgende dialog mellom emneansvarlig og studenttillitsvalgt
Dialog mellom emneansvarlig og studenttillitsvalgt
Dialog mellom studieprogramleder/ph.d.-programleder og studenttillitsvalgt
Dialog mellom emneansvarlig og studentene
Studentevaluering kan gjennomføres per emne eller felles for emner i samme semester.
Eventuell digital evaluering gjennomføres i Canvas. Studenttillitsvalgt mottar rapport fra digital evaluering (uten svar på fritekstspørsmål).
Eventuell plenumssamtale mellom studenttillitsvalgt og studentene gjennomføres normalt som en samtale i en undervisningstime uten emneansvarlig tilstede.
Rapport fra digital evaluering eller oppsummering fra plenumssamtale brukes som grunnlag for dialogmøte med emneansvarlig.
Referat fra dialogmøte skrives av studenttillitsvalgt i et digitalt skjema (fra og med høsten 2022) som sendes til emneansvarlig. Referatet må IKKE inneholde personopplysninger, karakteristikker av personer eller annen sensitiv informasjon.
Emneansvarlig påfører sine merknader og sender referatet til arkivering. Dersom emneansvarlig har merknader til referatet før det godkjennes, vil det bli returnert til studenttillitsvalgte, som deretter kan justere og sende det på nytt til emneansvarlig. Etter godkjenning skal emneansvarlig laste opp referatet i aktuelt emnerom i Canvas.
Emneansvarlig har ansvar for å følge opp evalueringen overfor studentene og for å delta i faglærermøte (møte mellom studieprogramleder og faglærere som underviser på studiprogrammet). Evalueringen drøftes også i studieråd/ph.d.-programråd (hvor studenttillitsvalgt deltar).
Evaluering av praksis
Det skal gjennomføres minimum én studentevaluering per praksisperiode.
Evalueringsform og om praksisperiodene skal ha midtveis- eller sluttevaluering fastsettes slik:
For rammeplanstyrt praksis: Studieprogramleder/studieleder i samråd med studenttillitsvalgt.
For ikke-rammeplanstyrt praksis: Emneansvarlig i samarbeid med studenttillitsvalgt.
Evaluering av praksis gjennomføres normalt på én av følgende måter:
Digital evaluering
Plenumssamtale mellom alle studenter eller studenter på samme praksissted og emneansvarlig eller studieprogramleder.
Plenumssamtale mellom studenttillitsvalgt og studentene med påfølgende dialog mellom emneansvarlig og studenttillitsvalgt
Samtale med et utvalg studenter og emneansvarlig og/eller studieprogramleder
Når praksis inngår som en del av et emne, kan studentevaluering av praksis inngå som del av ordinær emneevaluering der dette er hensiktsmessig og praktisk mulig.
Evaluering av praksis følges opp i faglærermøte (møte mellom studieprogramleder og faglærere som underviser på studiprogrammet) og studieråd/ph.d.-programråd (hvor studenttillitsvalgte deltar).
Evaluering av doktorgradsveiledningen
Evaluering av doktorgradsveiledningen gjennomføres ved at både ph.d.-kandidat og veileder leverer framdriftsrapport minimum én gang per år.
Evaluering av utvekslingsopphold
Etter avsluttet utvekslingsopphold gjennomføres digital evaluering med hovedfokus på tilrettelegging fra UiA og utvekslingsinstitusjonen, faglig innhold og relevans for studieprogrammet ved UiA.
Evaluering av studieprogram
Evaluering gjennomføres i faglærermøter (møte mellom studieprogramleder og faglærere som underviser på studiprogrammet). For alle gradsgivende studieprogram og praktisk-pedagogisk utdanning gjennomføres også evaluering i studieråd/ph.d.-programråd. I studieråd deltar minst én studenttillitsvalgt per studiekull for bachelor- og masterprogram. For ph.d.-program deltar tillitsvalgt og minst én ph.d.-kandidat i tillegg. I forkant av studieråd/ph.d.-programråd kan studenttillitsvalgte innhente innspill fra medstudenter.
Referat fra møte i studieråd/ph.d.-programråd med forslag til endringer i studieplanen og eventuelle andre tiltak, er del av grunnlag for årlig studiumrapport (doc) eller kvalitetsrapport (ph.d.).
Periodisk programevaluering
Minimum hvert sjette år skal det gjennnomføres periodisk programevaluering for alle studieprogram. Som del av evalueringen skal det oppnevnes et evalueringspanel hvor blant annet studentrepresentant(er) og eksterne evaluatorer skal delta.