UiA skal tilby undervisning og utdanning som er av høy kvalitet og som er inkluderende og tilgjengelig for alle. For å håndtere dette bruker vi digital teknologi i en grad som vi aldri har opplevd før. Dette krever mye av både lærere og studenter.
På denne siden får du tips til hvordan du kan gjøre denne typen undervisning best mulig.
1. Undersøk rammebetingelser
Før du planlegger undervisningen bør du undersøke hvilke rammer ditt institutt har satt for den digitale undervisningen. Du kan spørre din studieprogramleder om hvilke rammer som gjelder.
Er du studieprogramleder bør du gjøre deg kjent med mandatet for studieprogramledere hvor ditt ansvar for undervisningen står beskrevet.
2. Planlegging av undervisning
Ved planlegging og/eller redesigning av undervisning og veiledningan det være til hjelp å "tenke baklengs":
Gjør deg kjent med Constructive alignment (Biggs). Ta utgangspunkt i læringsmål og "jobb bakengs" når du skal velge egnede undervisningsformer og studentaktiviteter
Still deg selv disse spørsmålene:
Hva er det faglige innholdet?
Hva skal læreren gjøre?
Hva skal studentene gjøre?
Hva skal være synkront og hva skal være asynkront?
Hvilke oppgaver skal gis?
I hvilken rekkefølge skal undervisningen og aktivitetene forgå?
Hvordan skal det samarbeides?
Skal studentene jobbe i grupper?
Hvordan skal det evalueres?
Hvordan inkluderer du alle?
Videoer med mer utfyllende informasjon om planlegging av undervisning:
Flere videoer som omhandler planlegging, produksjon og bruk av korte undervisningsvideoer: videoforelesning.no
Canvas-ressurser for planlegging av undervisning:
Canvas for UiA - Læringsressurs om emnebygging, studentsamarbeid, vurdering og bruk av multimedia i Canvas
X - Heldigitalt emne - Prinsipper, tips og triks og verktøy for utvikling av nettkurs
3. Gjennomføring - 10 tips for god digital undervisning
"10 tips" for å planlegge og gjennomføre god digital undervisning med utgangspunkt i at læringsmiljøet skal være inkluderende, forutsigbart og rettferdig.
Kommuniser med studentene, vær tidlig ute. Bruk kunngjøringer i Canvas eller eventuelt andre kommunikasjonskanaler dersom studentene ennå ikke har fått tilgang til emnet i Canvas, se tips på UiAs Canvas-side
Gjennomfør en enkel spørreundersøkelse for å få et bilde av studentenes utgangspunkt for læringssituasjonen
Sjekk at kursmateriell er tilgjengelig og at du følger retningslinjer for universell utforming og GDPR i undervisningen. Husk at Canvas er "startsted" og plattform for all undervisning, også for f.eks. for undervisning via Zoom
Gi tydelig informasjon om hvordan undervisningsopplegget i Canvas er organisert og strukturert, se tips på UiAs Canvas-side
Om mulig og nødvendig: Opprett direktekontakt 1:1 med studentene i løpet av den første uken
Opprett kjøreregler/normer for ulike former for samhandling sammen med studentene
Vær tydelig på hvordan du vil mikse synkrone og asynkrone undervisningsformer og – aktiviteter. På denne nettsiden finner du mer informasjon om UiAs tjenester og verktøy for synkron og asynkron undervisning
Legg opp til aktiviteter og samarbeidsformer i hele kursets varighet slik at studentene kan bli bedre kjent med hverandre
Be om hyppige tilbakemeldinger fra studenter på deres opplevelse av undervisningen
Sørg for at alle studenter blir inkludert
Eksempler på bruk av digitale verktøy
På Digital undervisning på Innaskjærs finner du brukerveiledninger for undervisning i Canvas og undervisning med video.
Studentsentrert, aktiviserende og involverende undervisning
Det er spesielt viktig å legge opp til studentsentrert, aktiviserende og involverende undervisning i koronatiden da mange sitter ensomme hjemme.
Slik kan du øke studentenes tilhørighet og opprettholde motivasjonen for studiene:
Opprett hold kontakten innen studentgruppen: Selv om en student kan ha mange venner, kan hun/han føle seg alene i studiene. For å opprettholde kontakten innen studentgruppen, kan du bevisst legge opp til ulike aktiviteter hvor studentene kommer i kontakt med hverandre.
Dette kan du gjøre ved å:
- Starte og avslutte normal undervisningstid med generell diskusjon slik at hver student blir et aktivt medlem av studentgruppen. - Tilby et åpent zoomrom (til en fast tid) der studentene kan komme i kontakt med deg og andre studenter i løpet av kurset.
Hold god struktur: Dette er spesielt viktig når undervisningen foregår på avstand og du som lærer ikke har de samme mulighetene til å føle atmosfæren i studentgruppen. Når strukturen, hensikten og læringsmålene blir grundig diskutert med studentene, får studentene muligheten til å ta ansvar for studiene, studieplanen og til å mestre sine studieprestasjoner. Dette kan øke studiemotivasjonen til studentene.
Bryt ned oppgavene: Lag underoppgaver med klare mål og med kort tid mellom fristene. Da kan studentgruppen sees oftere, få flere tilbakemeldinger og motivasjonen for studiene styrkes. For å holde kontakten med hver student og for å hjelpe studentene å komme videre i studiene er jevnlig tilbakemelding viktig.
Hold kontakt med kollegene: For økt motivasjon og samhold i utdanningsaktivitetene er kontakt med kolleger viktig både i forbindelse med planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisningen. Samarbeidet er også viktig for at ikke alle oppgavene skal publiseres samtidig og for variasjon i undervisnings- og oppgavetyper.