Kompetanseheving innen yrkesfagene
Agder Fylkeskommune mottar statlige midler til kompetanseutvikling innen yrkesfagene, også kalt DEKOMP-y. SYA tilbyr 11 ulike “hyllevarer” som kan søkes på gjennom agderfk.no. De ulike tilbudene kan skreddersys etter behov.
Dette emnet dreier seg om å tilby yrkesfaglærere kompetanse og innsikt i ulike undervisningsmetoder i klasserom og verksted. Spørsmål om hvordan læreren kan bruke ny pedagogisk innsikt og egen faglig erfaring for å veilede elever til økt innsats og motivasjon vil bli vektlagt.
Innhold:
Omfang:
Min. ½ dag, omfang kan avtales.
Elever i de videregående skolene er mangfoldig og sammensatte. Vi nevner her noen ulike faktorer som har betydning i forhold til læringsmiljø, trivsel og gjennomføringsgrad, elevenes personlige behov, motivasjon, subjektiv mestringstro, selvbilde, tro på egne evner, språk- og begrepsforståelse, etnisitet, utviklingsnivå/modenhet, faglig styrke/svakhet, psykisk/fysisk begrensing og kulturell orientering.
Innhold:
Omfang:
Min. ½ dag, omfang kan avtales.
Emnet handler om hvordan de ulike skolefagene kan samarbeide i yrkesopplæringen for å skape forståelse for en relevant og motiverende fagopplæring i videregående opplæring. Den grunnleggende tekningen i dette emnet er basert på tenkingen bak FYR (fellesfag, yrkesretting og relevans).
Innhold:
Omfang:
Min. ½ dag, omfang kan avtales.
Fagfornyelsen stiller nye krav til lærebedriftene. Hvordan sikre at din bedrift fortsatt er en attraktiv, oppdater og moderne lærebedrift som lærlinger ønsker å søke til?
Innhold:
Omfang:
Min. ½ dag, omfang kan avtales.
Emnet dreier seg om det samme som i punkt 6 for yrkesfaglærerne i videregående opplæring, men er rettet mot instruktører og faglige ledere i lærebedrifter. Instruktører står i en spesiell og avgjørende posisjon i forhold til lærlingene. De skal føre lærlingene frem til den avgjørende fagprøven. Det er derfor avgjørende at instruktører er godt kjent med ulike vurderingsformer i forhold til læreplan i det aktuelle faget, vurderingskriteriene og innholdet i fagprøven.
Innhold:
Omfang:
Min. ½ dag, omfang kan avtales.
Lærlinger i praksis er i en utfordrende situasjon. På den ene siden skal de være deltakende i produksjon, på den andre siden skal de utvikle kunnskaper, ferdigheter og holdninger i det aktuelle lærefaget de deltar i. Dette emnet tar for seg forholdet mellom produktivitet og læring.
Innhold:
Omfang:
Min. ½ dag, omfang kan avtales.
Elever i de videregående skolene er mangfoldig og sammensatte. Vi nevner her noen ulike faktorer som har betydning i forhold til læringsmiljø, trivsel og gjennomføringsgrad, elevenes personlige behov, motivasjon, subjektiv mestringstro, selvbilde, tro på egne evner, språk- og begrepsforståelse, etnisitet, utviklingsnivå/modenhet, faglig styrke/svakhet, psykisk/fysisk begrensing og kulturell orientering.
Innhold:
Omfang:
Min. ½ dag, omfang kan avtales.
Emnet dreier seg om det samme som er nevnt for yrkesfaglærerne i videregående opplæring, men er rettet særlig mot instruktører og faglige ledere i lærebedrifter. Instruktører står i en spesiell og avgjørende posisjon i forhold til lærlingene. De skal føre lærlingene frem til den avgjørende fagprøven. Det er derfor avgjørende at instruktører er godt kjent med ulike vurderingsformer i forhold til læreplan i det aktuelle faget, vurderingskriteriene og innholdet i fagprøven.
Innhold:
Omfang:
Min. ½ dag, omfang kan avtales.
Fagfornyelsen stiller nye krav til lærebedriftene. Hvordan sikre at din bedrift fortsatt er en attraktiv, oppdater og moderne lærebedrift som lærlinger ønsker å søke til?
Innhold:
Omfang:
Min. ½ dag, omfang kan avtales.
Emnet dreier seg om det samme som er nevnt for yrkesfaglærerne i videregående opplæring, men er rettet mot instruktører og faglige ledere i lærebedrifter. Instruktører står i en spesiell og avgjørende posisjon i forhold til lærlingene. De skal føre lærlingene frem til den avgjørende fagprøven. Det er derfor avgjørende at instruktører er godt kjent med ulike vurderingsformer i forhold til læreplan i det aktuelle faget, vurderingskriteriene og innholdet i fagprøven.
Innhold:
Omfang:
Min. ½ dag, omfang kan avtales.
Lærlinger i praksis er i en utfordrende situasjon. På den ene siden skal de være deltakende i produksjon, på den andre siden skal de utvikle kunnskaper, ferdigheter og holdninger i det aktuelle lærefaget de deltar i. Dette emnet tar for seg forholdet mellom produktivitet og læring.
Innhold:
Omfang:
Min. ½ dag, omfang kan avtales.
Elever i de videregående skolene er mangfoldig og sammensatte. Vi nevner her noen ulike faktorer som har betydning i forhold til læringsmiljø, trivsel og gjennomføringsgrad, elevenes personlige behov, motivasjon, subjektiv mestringstro, selvbilde, tro på egne evner, språk- og begrepsforståelse, etnisitet, utviklingsnivå/modenhet, faglig styrke/svakhet, psykisk/fysisk begrensing og kulturell orientering.
Innhold:
Omfang:
Min. ½ dag, omfang kan avtales.
Emnet dreier seg om det samme som er nevnt for yrkesfaglærerne i videregående opplæring, men er rettet mot instruktører og faglige ledere i lærebedrifter. Instruktører står i en spesiell og avgjørende posisjon i forhold til lærlingene. De skal føre lærlingene frem til den avgjørende fagprøven. Det er derfor avgjørende at instruktører er godt kjent med ulike vurderingsformer i forhold til læreplan i det aktuelle faget, vurderingskriteriene og innholdet i fagprøven.
Innhold:
Omfang:
Min. ½ dag, omfang kan avtales.
Innhold:
Omfang:
Min. ½ dag, omfang kan avtales.
Emnet dreier seg om det samme som er nevnt for yrkesfaglærerne i videregående opplæring, men er rettet mot instruktører, faglige ledere i lærebedrifter og prøvenemder. Instruktører og prøvenemdene står i en spesiell og avgjørende posisjon i forhold til lærlingene. Det er derfor avgjørende at medlemmene i prøvenemdene er godt kjent med ulike vurderingsformer i forhold til læreplan i det aktuelle faget, vurderingskriteriene og innholdet i fagprøven.
Innhold:
Omfang:
Min. ½ dag, omfang kan avtales.
Fagfornyelsen stiller nye krav til fagopplæring i lærebedriftene. Hva vil det innebære for kravene til prøveavleggelse på kort og på lang sikt? Endres kravene til fagprøvene? I så fall, hvilken ny innsikt behøver nemndsmedlemmene å skaffe seg?
Innhold:
Omfang:
Min. ½ dag, omfang kan avtales.