Viserektor for samfunnskontakt og nyskaping

Gøril Hannås er viserektor for samfunnskontakt og nyskaping i perioden 1. august 2023 til 31. juli 2027.

Bilde av viserektor på campus
Foto: UiA

Kontakt:

Bilde av Gøril Hannås
Viserektor
goril.hannas@uia.no
+47 37 23 34 25

Hannås var den første viserektoren for samfunnskontakt og nyskaping ved UiA og fortsetter i rollen i en ny periode.

Hun er en pådriver for økt tilstedeværelse og tydelighet i samhandlingen med samfunn og arbeidsliv i regionen. Hun legger stor innsats i å komme nærmere UiAs visjon om samskaping for fremtidens kunnskap, og dermed heve ny kunnskaps nytteverdi og kvalitet.

Som viserektor arbeider hun for å nå universitetets mål om å styrke studienes samfunns- og arbeidslivsrelevans, blant annet ved å videreutvikle universitetets Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA).

Hannås var en av initiativtagerne til å opprette UHR Innovasjon, Universitets- og høgskolerådets strategiske enhet for innovasjon og hun er nestleder i enhetens arbeidsutvalg.

Gjennom hennes første viserektorperiode var Hannås en pådriver for å opprette og videreføre strategiske avtaler mellom UiA og ulike deler av arbeids- og samfunnsliv. Utvikling og videreføring av samarbeid med strategiske partnere er sentralt i den kommende periodens arbeid.

Hannås har en rekke styreverv i ulike bransjer og type virksomheter blant annet hos Næringsforeningen i Kristiansandregionen, Varodd, Spareskillingsbanken og Mechatronics Innovation Lab. Hennes erfaring og innsikt gjør at hun kjenner arbeidslivet godt, og skaper synergier av den økende interessen samfunnet har for universitetet, både innenfor undervisning, forskning og formidling.

Hannås har sin bachelorutdanning fra Pepperdine University (USA), mastergrad i strategi og ledelse fra BI og doktorgrad i logistikk fra Høgskolen i Molde.

Gjennom sin akademiske karriere har hun selv samarbeidet mye med eksterne partnere fra industrien. Hennes forskning dreier seg i stor grad om ledelse av verdikjeder, innkjøp og kontraktstyring.

Publisert 9. apr. 2024