Bilde: Elise Birgitsdatter Haugland og Daniel Møller-Stray

Studenter lærte Benteler å lære

Benteler Automotive i Farsund engasjerte multimediastudentene Elise Birgitsdatter Haugland og Daniel Møller-Stray for å lage bedriftens nye digitale e-læringskurs.

Nå anbefaler bildelprodusenten andre bedrifter å inngå studentsamarbeid. I en årrekke har Benteler Automotive  produsert bildeler for kunder som BMW, Daimler, Jaguar Land Rover og Porsche. Da bildelprodusenten med 28 000 ansatte i 28 land trengte ytterligere digital kompetanse, tok de kontakt med Universitetet i Agder (UiA).

– Vi ble spurt om vi kunne sette noen masterstudenter på saken, forteller Morgan Konnestad, studiekoordinator for data og multimedia. Bentelers behov ble kartlagt og oppgaveforslaget ble lagt ut digitalt på Kompetansetorget, UiAs portal for tettere samarbeid mellom studenter og arbeidsliv. Det ble Elise Birgitsdatter Haugland og Daniel Møller-Stray, som studerer Multimedia and Educational Technology, som løste oppgaven for bildelprodusenten i sin masteroppgave.

– Det har vært en lærerik og spennende oppgave, forteller Elise.

Prototype for HMS-opplæring

Studentene har hjulpet Benteler med å effektivisere opplæringsprosesser ved å lage en prototype på et e-læringssystem for HMS-opplæring.

– Vi lagde et nytt e-læringskurs med informasjonsvideoer, bilder og interaktive oppgaver, forklarer Daniel. Utfordringen lå i at Benteler har ansatte med et bredt spenn i alder, nasjonalitet og bakgrunn.

– Vi måtte finne ut hva som skulle til for at et slikt e-læringskurs kunne fungere for alle ansatte, forteller Elise.

– Vi lagde spørreundersøkelser og utførte brukertester som vi har fått gode tilbakemeldinger på. Vi besøkte Benteler fem-seks ganger for å teste kurset, forteller Daniel. Arbeidet gav resultater.

– Alle klarte å bruke kurset, sier Elise.

Mange eksterne oppdragsgivere

Elise og Daniel er ikke alene på sitt studium om å samarbeide med en virksomhet. Over halvparten av gruppene som leverte bachelor- eller masteroppgaver våren 2017 samarbeidet med en ekstern oppdragsgiver.

– Mange bedrifter på Agder er flinke til å henvende seg til oss med oppgaver og utfordringer. Vi håper de fortsetter å ta kontakt, sier Morgan Konnestad. Studiekoordinatoren mener slike samarbeid styrker universitetets relevans.

– Det er artig med en dialog om det som foregår der ute. Det holder oss aktuelle, sier han.

Lene Tønnesen, koordinator for Kompetansetorget, er glad for at plattformen kommer til nytte.

– Med UiA sin offensive strategi og visjonen «Samskaping av kunnskap» ligger forholdene til rette for flere gode samarbeid. Kompetansetorget kan bidra til at studenter og virksomheter lettere kommer i kontakt med hverandre, sier hun.

Vil bruke studenter igjen

Benteler Automotive har kun positive erfaringer med å samarbeide med studentene.

– Studentene har jobbet selvstendig og vært veldig service- og samarbeidsorienterte, forteller Monika Elin Schopmeier, HR-ansvarlig i Benteler.

"

"Studentene har jobbet selvstendig og vært veldig service- og samarbeidsorienterte."

" Monika Elin Schopmeier, HR-ansvarlig i Benteler

Bedriften har allerede startet et nytt samarbeidsprosjekt med UiAs energistudenter.

– Det er flott at universitetet viser interesse for industrien. De er en servicepartner for oss. Vi verdsetter slike samarbeid, og det er noe vi vil ha mer av, sier hun.

Kommer i kontakt med næringslivet

Studentene er glade for at de valgte å samarbeide med en virksomhet i forbindelse med masteroppgaven.

– Vi får kontakt med næringslivet, knytter kontakter og har lært utrolig mye, sier Daniel.

– Det blir en reell oppgave som kan komme til nytte for bedriften senere. Vi fikk noen som forventet noe av oss, og måtte legge press på oss selv ved å sette frister, sier Elise. Begge studentene har etter studiene på UiA fått relevante jobber.

– Jeg tar med erfaringene fra oppgaven på jobb, forteller Daniel. Han er en del av Trainee Sør-programmet og er nå utplassert i Kristiansand kommune. Elise jobber som rådgiver innen e-læring hos Bane Nor.

– Jeg bruker kunnskapen fra utdanningen i jobben hver dag, avslutter hun.

Fakta: Kompetansetorget

Her kan studenter og arbeidsliv møtes gjennom:

• forslag til bachelor- og masteroppgaver studenter kan løse sammen med virksomheter
  • utlysning av relevante jobber for studenter og nyutdannede
  • studentkatalog hvor talentene våre viser seg frem

Registrering på kompetansetorget.uia.no er åpent og kostnadsfritt for alle.