- Vi fikk jobb gjennom nettverk

Kathrine Fredheim og Ådne Christensen har begge fått jobb gjennom nettverket fra studietiden.

Kathrine Fredheim, bilde
Kathrine Fredheim. Foto: Stian Herdal

Kathrine Fredheim arbeider i dag som digital markedsfører hos Generator Digital. Før studerte hun markedsføring på UiA, hadde en deltidsjobb i butikk og engasjement i flere studentforeninger.

- Jeg ønsket meg en relevant jobb med mer praktisk erfaring med markedsføring. Gjennom nettverket fra studiet ble jeg først ansatt i en 40 prosent stilling som i dag har resultert i en full stilling. Firmaet har vokst og det har gitt jobb til en til fra samme studium, sier Fredheim.

– I jobben min synes jeg nettverk er et nyttig og verdifullt verktøy for å holde seg oppdatert på de siste trendene i bransjen, og møte mulige samarbeidspartnere og klienter, sier hun.

Startet gründerbedrift med studentforeningsvenner

Ådne Christensen, bilde

Ådne Christensen er daglig leder i oppstartsbedriften FRESS, et selskap som arbeider med å redusere nødvendigheten av å bruke plastflasker.

- Gjennom prosjektsamarbeid og nettverkskvelder møtte jeg mine kolleger i FRESS, sier Christensen.

Han interesserer seg for innovasjon og bærekraft, noe som gjorde at han passet godt inn i gründerbedriften. Nå er planen å produsere en prototype de kan presentere til markedet neste år. De har allerede vunnet 30.000 kr i en idékonkurranse på UiA, og nå gleder de seg til å teste idéen og få produktet ut i markedet. Det skal de få til gjennom å fortsette å bygge nettverk.

- Nettverket er uvurderlig, og vi ville helt klart aldri vært der vi er i dag uten det. Vår mentor ble funnet igjennom nettverk, og vårt samarbeid med mentoren har igjen ledet til at vi har et enda større nettverk som er svært verdifullt for oss i fremtiden, sier Christensen.

En aktiv studietid gir viktig nettverk

- Nettverket fra studietiden er kanskje det aller viktigste vi har i jobbsammenheng, og verdien av nettverket øker over tid, sier karriereveileder Silje Holteberg ved Universitetet i Agder.

UiA ønsker å legge til rette for at tidligere studenter tar vare på sitt nettverk av medstudenter og forelesere. Registrerer du deg i UiA Alumni, holder du kontakten med UiA, studievenner og forelesere. Du får invitasjoner til alumnitreff, nyhetsbrev og tilgang til et nettverk med andre UiA-alumni.