Glad for at det ble barnehage

Om 10 år håper jeg at jeg fremdeles jobber aktivt med barn.

Birgitte Nordbø

Pedagogisk leder i barnehage

Navn: Birgitte Nordbø

Utdannelse: Førskolelærer, med påbygging i drama

Uteksaminert: 2000

Stilling: Pedagogisk leder i barnehage

Hvorfor falt valget på førskolelærer-utdanning?

Det er litt tilfeldig at det ble barnehagelærerutdanningen. Jeg søkte på flere forskjellige studier innenfor arbeid med barn, i Kristiansand og i Danmark. Jeg er veldig glad for at det ble barnehagelærerutdanningen her i Kristiansand. Nå har jeg knyttet kontakter og fått et faglig nettverk i hjembyen min. Jeg kan ikke se meg selv i noen av de andre yrkene jeg vurderte den gangen.

Hva er dine beste minner fra studietiden i Kristiansand?

Jeg er så glad for at jeg ble introdusert for dramafaget. Jeg visste ikke at jeg elsket drama og teater. Dette studiet har formet meg som menneske og dramafaget har blitt en stor del av mitt liv. I 1999 dannet vi som tok fordypning i drama, ei teatergruppe som skulle lage teater for barn i barnehagen. Denne gruppa spiller jeg i enda.
Sjekk gjerne ut «Teater Pergola» på Facebook og Instagram.

Hva jobber du med i dag?

Jeg jobber som barnehagelærer/Pedagogisk leder i barnehage. Det har jeg gjort siden 2001. Jeg underviser av og til i drama på barnehagelærerutdanningen og spiller teater for barn. Akkurat nå har jeg en liten pause for å ta studiet «Master i barnehagekunnskap».

Hvordan ser en normal arbeidshverdag som barnehagelærer ut for deg?

I barnehagen er det ingen «normal arbeidsdag». Hver dag er forskjellig og man har stor frihet til å gjøre det man føler er viktig i nuet. Heldigvis er det ikke organisert i hjel! Dagsrytmen er nokså lik for hver dag. Barn trenger jo struktur og forutsigbarhet. Enkelt kan man si at jeg går på jobb og leker, leder prosjekter, går på noen møter og loser barnegruppa gjennom dagen. Min jobb er å være tilstedeværende og observant. På den måten kan jeg på best mulig måte fange opp hva som rører seg i barnegruppa og sammen med teamet mitt, legger vi  grunnlag for et godt læringsmiljø.

Hvilken del av studiet har du hatt mest nytte av i arbeidslivet?

Det er uten tvil dramafaget! Jeg bruker kompetansen og kunnskapen fra dette faget gjennom hele barnehagedagen. Dette faget handler for meg om lek, formidling, samspill og lytte med hele seg.

Hva gjør du om 10 år?

Om 10 år håper jeg at jeg fremdeles jobber aktivt med barn. Nå som jeg studerer, savner jeg å jobbe med barn. Det er jeg glad for! Jeg håper også at jeg får plass til mer teater i livet mitt, enten gjennom teatergruppa eller ved å undervise i drama. Jeg håper jeg kan få til en blanding slik at jeg får utløp for alle mine behov!

Birgittes 3 tips til studentene for hvordan få mest ut av studietiden:

- Studèr nå! Det er ikke så lett å kutte ut èn inntekt når man har barn og er vant til fast månedslønn. Å ta opp mere lån frister ikke.

- Spis mat i kantina! Nistepakka i barnehagen er ikke så gøy!

- Skulle ønske jeg hadde tatt et utvekslingsår. Tenk så gøy å studere i et annet land!