Fornøyd med studietiden i Kristiansand

Utdannelse: Master i Folkehelsevitenskap

Uteksaminert: 2019

Stilling: VitenLos/Formidler på Vitensenteret Sørlandet

Hva er dine beste minner fra studietiden i Kristiansand?

Jeg har studert litt ulike steder men tilbudet rundt studiene synes jeg har vært klart best i Kristiansand. Kantina og Spicheren er helt fantastiske!

Hva jobber du med i dag?

Jeg har nettopp begynt å jobbe fulltid igjen etter å ha fullført master i Folkehelsevitenskap i vår. Jeg var så heldig og fikk et års vikariat som VitenLos/Formidler på Vitensenteret Sørlandet. Der er min viktigste oppgave nå å spre realfagsglede til barn og unge i hele Agder. Tidligere har jeg jobbet 10 år i sportsbutikk, 7 av årene var jeg butikksjef og fikk veldig mye spennende og variert erfaring som leder for en ganske stor virksomhet.

Hvordan ser en normal arbeidshverdag ut for deg?

Dagene på Vitensenteret er veldig variert! Vi har ulike undervisningsprogram som strekker seg helt fra førskolebarn i barnehagen til videregående. Mye av tiden går med til å gjennomføre disse, enten på et av våre senter i Arendal eller Kristiansand, eller ute på skoler i regionen. Akkurat nå har jeg inne alle 8-klassinger i Arendal kommune til et opplegg om Raet Nasjonalpark der de får noe teoretisk undervisning og i tillegg får de undersøke en rekke ulike typer tang og de får dissekere fisk!

Hvilken del av studiene har du hatt mest nytte av i arbeidslivet?

Jeg har studert mye forskjellig og gjennom hele studietiden så jobbet jeg og var aktiv i idrett samtidig. Gjennom dette lærte jeg å være strukturert og å prioritere hvordan jeg brukte tiden, det har vært nyttig å ta med seg. Jeg har jo ikke jobbet direkte med noe av det jeg har studert, men det jeg har lært er å overføre kunnskap fra et fagområde til et annet. Mange av prinsippene fra treningslæra nyttige å ha med seg i drift av en virksomhet - det handler jo om å sette seg mål og jobbe strukturer for å nå dem og å «trene» for å prestere bedre hele tiden! Som student lærer man også hvordan ta til seg, og behandle kunnskap, og det er jo nyttig uansett hva du jobber med!

Anne Cathrines´ 3 tips til nye studenter:

1. Ikke tenk alt for mye på hva du skal bli, din fremtidige jobb finnes kanskje ikke enda. Studer og engasjer deg i ting du interesserer deg for og brenner for.
  2. Få arbeidserfaring.
  3. Var åpen for ting som dukker opp underveis, ting du ikke tror er relevant kan vise seg å åpne dører til spennende ting du aldri hadde sett for deg.