English version of this page

UiAs nemnd for studentsaker

Møter og dokumenter

Møter høsten 2024:

28. august
25. september
23. oktober
20. november
11. desember
 

Møtene starter normalt kl. 16.15.

Saker må normalt være oversendt fra aktuelt fakultet/avdeling/enhet minst 14 dager før møtets dato.

Saksbehandlere:

Julie E. Arnesen
Janne Aurebekk Andersen

Årsrapport 2023

UiAs nemnd for studentsaker er oppnevnt i samsvar med Lov om universiteter og høyskoler §5-1 (1) og behandler følgende saker:

Klager på opptak gjennom Samordna opptak behandles ikke av institusjonens nemnd for studentsaker, men av et nasjonalt klageorgan.

UiAs nemnd for studentsakers vedtak i klagesaker kan ikke påklages, jf. lov om universiteter og høyskoler § 5-1 (5)

Klager på vedtak fattet av institusjonens nemnd for studentsaker som gjelder annullering, utestenging og bortvisning, utestenging grunnet straffbare forhold (politiattest), utestenging etter skikkethetsvurdering og nedsettelse av salær, behandles av nasjonalt klageorgan.

Studenter har rett til å la seg bistå av advokat i saker der det er reist sak om utestenging eller bortvisning. Utgifter til dette dekkes av institusjonen (jf. lov om universiteter og høyskoler § 4-8 (5).

Medlemmer:

Periode 01.08.2023 - 31.07.2027 (studentene er oppnevnt for ett år)

  • Lagdommer Beate Storesund Bolt (leder)
  • Tingrettsdommer Christopher Bårtvedt Eriksen (vara)
  • Universitetslektor Heidi Mæsel Oftedahl
  • Professor Kristin Haraldstad (vara)
  • Førsteamanuensis Karsten Holte
  • Universitetslektor Alexander Zimmermann Alsaker (vara)
  • Student Irene Dotterud-Flaa
  • Student Emil Gudelis
  • Student Espen Herredsvela (vara)
  • Student Jeanett-Elisabeth Berntsen (vara)

Retningslinjer for nemnda:

Vedtatt av styret for Universitetet i Agder 19.10.2010 med endring 11.02.2015, 10.03.2021 og språklig endring 02.01.2023

Kapittel 1 UiAs nemnd for studentsakers oppgaver

Nemndas mandat fremgår av lov om universiteter og høyskoler (UH-loven) § 5-1 (1):

(1) Universiteter og høyskoler skal opprette en eller flere nemnder som etter delegering fra styret skal behandle saker som berører kandidatene. I tillegg skal nemnda behandle klager over enkeltvedtak med unntak av klager som skal behandles av særskilt nasjonalt klageorgan, jf. syvende ledd.

I tillegg til å behandle klager over enkeltvedtak skal universitetets nemnd for studentsaker behandle følgende saker:

  1. Klage over enkeltvedtak, jf. UH-loven § 5-1 (1) og § 7-6 (2).
  2. Saker om inndragning av falskt vitnemål eller andre falske dokumenter eller dokumenter utstedt fra falske institusjoner, og vedtak om karantenetid, jf. UH-loven § 3-7 (8).
  3. Saker om annullering av eksamen eller prøve, jf. UH-loven § 4-7, forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 31 og § 32.
  4. Saker om utestenging og bortvisning, jf. UH-loven § 4-8, og forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 32.
  5. Saker om salærnedsettelse, jf. UH-loven § 4-8 (5).
  6. Saker om utestenging grunnet straffbare forhold, jf. UH-loven § 4-9.
  7. Saker om utestenging etter skikkethetsvurdering etter innstilling fra skikkethetsnemnd, jf. UH-loven § 4-10.
  8. Saker om tvungen avslutning av doktorgradsutdanning når en kandidat i vesentlig grad ikke oppfyller sine forpliktelser etter doktorgradsavtalen, jf. UH-loven § 4-13 (2)
  9. Klage over ikke godkjent doktorgradsavhandling, jf. UH-loven § 4-13 (4)  

Kapittel 2 Oppnevning – funksjonstid 

  1. Nemnda skal ha 5 medlemmer med personlige varamedlemmer, jf. UH-lovens § 5-1. I tillegg til leder og to studenter, skal nemnda bestå av to ansatte i vitenskapelig stilling. Studentrepresentantene skal være registrerte studenter ved Universitetet i Agder.
  2. Studentrepresentantene oppnevnes med en funksjonstid på ett år. De øvrige medlemmer oppnevnes med en funksjonstid på fire år, med tilsvarende fungeringsperiode som universitetsstyret. Leder og vitenskapelig ansatte kan gjenoppnevnes en gang. Medlemmer med varamedlem blir stående inntil nytt medlem er oppnevnt, selv om funksjonstiden er utløpt.
  3. Nemndas medlemmer oppnevnes av rektor.  

Kapittel 3 Saksbehandling og beslutningsmyndighet

For saksbehandlingen gjelder reglene i forvaltningsloven og UH-loven § 3-7, § 4-7, § 4-8, § 4-9, § 4-10, § 4-13, § 5-1 og § 5-2.

Nemndas vedtak i klagesaker er endelige og kan ikke påklages, jf UH-loven § 5-1 (5).

Nemndas vedtak i saker vedrørende annullering, utestenging og nedsettelse av salær, kan påklages til Felles klagenemnd oppnevnt av Kunnskapsdepartementet, jf. UH-lovens § 3-7 (8), 4-7 (3), § 4-8 (4), § 4-8 (5), § 4-9 (6) og 4-10 (4).

  1. Det fakultet/avdeling/enhet som har fattet de påklagede vedtak har plikt til å vurdere om det er grunn til å omgjøre vedtaket, jf. Fvl. § 33, 2. ledd. Dersom vedtaket opprettholdes, oversendes sakens dokumenter til nemndas sekretariat så raskt som mulig etter at klagen er mottatt og saken vurdert på nytt, jf Fvl. § 33, 4. ledd.
  2. Nemndas sekretariat forbereder sakene til nemnda og sender normalt saksframlegg vedlagt dokumenter i saken til nemndas medlemmer ca. en uke før det enkelte møte. Dette utelukker likevel ikke at nemnda kan vedta å behandle saker som legges fram i møtet dersom spesielle grunner tilsier dette. Kopi av saksframlegg uten forslag til vedtak sendes klager/student så langt dette er praktisk mulig.
  3. Klager gis anledning til å trekke sin klage innen møtet i nemnda har startet.
  4. Om nødvendig kan saksbehandler eller annen representant for fakultet/avdeling/enhet innkalles til å møte i nemnda for å redegjøre for saken.
  5. Nemnda behandler saker på grunnlag av skriftlig dokumentasjon. Dersom klager/student ønsker å legge fram sin sak muntlig i nemndas møte, enten alene eller i følge med advokat eller annen talsperson, tillates dette etter forespørsel og så langt det er praktisk mulig for søker/student. Klager/student alene eller i følge med talsperson, gis inntil 15 minutter til å legge fram sin sak og til å svare på eventuelle spørsmål fra nemndas medlemmer. Det tillates ikke at klager/student eller vedkommendes talsperson er til stede under nemndas drøfting eller votering.
  6. Nemndas avgjørelser skjer i møte. Medlemmene har plikt til å delta i forhandlingene og til å avgi stemme. Det kan ikke stemmes blankt.
  7. Det føres protokoll fra nemndas møter. I protokollen noteres det ikke hvem som har stemt for ulike vedtaksforslag.
  8. Nemndas vedtak sendes klageren/studenten med kopi til den enhet/ansatt som har truffet det påklagede vedtak, meldt saken eller på annen måte er involvert i saken.
  9. Nemnda kan delegere til nemndas leder alene å behandle klage over vedtak om annullering, utestenging eller bortvisning etter lov om universiteter og høgskoler §§ 4-7 – 4-10, klage over vedtak om inndragning og karantenetid etter lov om universiteter og høgskoler § 3-7, klage på nedsettelse av advokatsalær og begjæring om utsatt iverksettelse.
  10. Årlig rapport om arbeidet i universitetets nemnd for studentsaker legges fram for universitetsstyret.

 

Publisert 19. apr. 2024 - Sist endret 26. juni 2024