English version of this page

Arbeidsmiljøutvalget

Alle virksomheter med minst 30 arbeidstakere har plikt til å opprette et arbeidsmiljøutvalg (AMU).

Møtedatoer og dokumenter

Innkalling, sakslister og møteprotokoller finner du i Utvalgsportalen.

Kontakt:

Bilde av Janne Ommundsen
Sekretær
E-post
janne.ommundsen@uia.no
Telefon
+47 38 14 25 17

Arbeidsmiljøutvalget er et besluttende og rådgivende organ som har som sin viktigste oppgave å arbeide for at arbeidsmiljøet vårt er fullt forsvarlig. Utvalget skal delta i planleggingen av verne- og miljøarbeidet i virksomheten, og følge nøye med på utviklingen av arbeidsmiljøet. 

Alle arbeidstakere kan henvende seg til utvalget med eventuelle problemer som angår arbeidsmiljøet. AMU tar også opp spørsmål på eget initiativ eller etter innspill fra verneombud.

Oppgaver for AMU etter Arbeidsmiljøloven: 

  • Behandle spørsmål som angår bedriftshelsetjenesten og vernetjeneste.
  • Behandle spørsmål om opplæring og instruksjon på områder som har betydning for arbeidsmiljøet.
  • Behandle planer om nye lokaler, prosesser eller ombygginger som krever samtykke fra Arbeidstilsynet.
  • Behandle andre planer som kan få vesentlig betydning for arbeidsmiljøet, som nye maskiner, rasjonaliseringstiltak, endringer i arbeidsprosesser og forebyggende vernetiltak.
  • Delta aktivt i virksomhetens helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid. Delta i kartlegginger, utarbeidelser av handlingsplaner og gi råd til prioriteringer og tiltak.
  • Vurdere helse- og velferdsaspekter ved arbeidstidsordninger.
  • Gjennomgå alle rapporter om ulykker, nestenulykker og sykdom som kan skyldes arbeidsmiljøet. Ha fokus på årsaken til hendelsen og se til at arbeidsgiveren gjør det som er nødvendig for å hindre at det skjer igjen.
  • Gjennomgå alle rapporter om yrkeshygieniske undersøkelser og måleresultater.
  • Behandle spørsmål om tilrettelegging for arbeidstakere med redusert funksjonsevne.
  • Utarbeide en årsrapport om arbeidet.

AMU har i tillegg oppgaver som beskrevet i forskrift om organisering, ledelse og medvirkning. 

AMUs medlemmer på UiA

AMU skal ha like mange representanter fra arbeidsgiver- og arbeidstakersiden.

Arbeidsgiverrepresentantene oppnevnes av universitetets styre. Arbeidstakerrepresentantene, deriblant hovedverneombudet, utpekes av tjenestemannsorganisasjonene.

Funksjonsperioden for AMU er 2 år. Leder for AMU velges for 1 år av gangen blant AMUs medlemmer. Arbeidsgiversiden og arbeidstakersiden veksler om å ha ledervervet.

Bedriftshelsetjenesten skal være representert i utvalget og er et rådgivende og uavhengig organ uten stemmerett i AMU.

AMU har følgende underutvalg:

Se oversikt over medlemmer i Utvalgsportalen

Publisert 15. apr. 2024 - Sist endret 13. juni 2024