UiA PULS strategi 2022-2026

Ideer for i dag og i morgen.

Hovedmål, målgrupper og hovedoppgaver

Hovedmål

UiA PULS er en pådriver for kompetanseheving og utvikling av nyskapende undervisnings- og vurderingsformer som bidrar til god læring.

Målgrupper

Ansatte og studenter

Hovedoppgaver:

1. Kurs i universitetspedagogikk i samsvar med krav i nasjonale forskrifter
  2. Kurs og veiledning for vitenskapelig ansatte med sikte på å utvikle undervisnings-, lærings- og vurderingsformer
  3. Språktjenester til ansatte og studenter
  4. Kompetansehevingsprogram for ansatte, blant annet
    • Førstelektor/dosent-program
    • Merittering
    • Utdanningsledelse
  5. Utvikle og administrere kurs og veiledning for ulike grupper studenter, blant annet:
    • Studieteknikk
    • Akademisk skriving
    • Kurs for læringsassistenter
    • Kurs for studentmentorer, blant annet i forbindelse med førsteårstiltak
  6. Bidra til erfaringsdeling på UiA og i sektoren innenfor sine ansvarsområder
  7. Forskning- og kunstnerisk utviklingsarbeid

Strategisk satsing 1:
KURS I UNIVERSITETSPEDAGOGIKK I SAMSVAR MED KRAV I NASJONALE FORSKRIFTER

• UiA PULS skal gi universitetspedagogisk utdanning ved UiA som er forskningsbasert og følger UHR sine nasjonale veiledende retningslinjer for UH-pedagogisk basiskompetanse
  • UiA PULS skal i samarbeid med relevante fagmiljøer ved fakultetene bidra med forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid relatert til universitetspedagogikk og læringsmiljø
  • UiA PULS skal tilby unipedkurs som bygger om at deltakerne etter endt kursgjennomføring skal kunne kjenne til pedagogisk teori og allmendidaktiske og fagdidaktiske teorier, modeller og metoder og kunne anvende ulike verktøy.

Strategisk satsing 2:
KURS OG VEILEDNING FOR VITENSKAPELIG ANSATTE MED SIKTE PÅ Å UTVIKLE NYE UNDERVISNINGS-, LÆRINGS- OG VURDERINGSFORMER, SAMT VIDEREUTVIKLE DE EKSISTERENDE

• UiA PULS vil kartlegge behovet for universitetspedagogisk kompetanse og initiere utviklingsprosjekter relatert til studentaktive undervisnings, lærings og vurderingsformer.
  • UiA PULS skal bidra til at ny (kommende) og nåværende teknologi skal benyttes som et ledd i aktiviserende og varierte lærings- og vurderingsformer.
  • UiA PULS skal bidra til at ny og relevant forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid blir en del av ansattes undervisningsplanlegging.
  • UiA PULS skal bidra til faglig og pedagogisk nyskaping ved at ansatte får opplæring om varierte undervisningsmetoder som inkluderer bruk av digitale verktøy.

Strategisk satsing 3:
SPRÅKTJENESTER TIL ANSATTE OG STUDENTER

• UiA PULS skal utvikle og evaluere ulike lærings og vurderingsformer innen norskopplæringen for ansatte og studenter
  • UiA PULS skal på grunnlag av vedtatt språkpolitikk arbeide for at ansatte og studenter får opplæring og kan anvende et velfungerende norsk språk.
  • UiA PULS skal ha et bredt opplæringstilbud i akademisk engelsk for ansatte.

Strategisk satsing 4:
KOMPETANSEHEVINGSPROGRAM FOR ANSATTE, BLANT ANNET:

• Førstelektor/dosent-program
  • Merittering
  • Utdanningsledelse
  • UiA PULS skal bidra til at den enkelte ved deltakelse på våre kurs og opplæringstilbud har fått veiledning/tilbakemelding slik at deltaker kan videreutvikle egen kompetanse
  • UiA PULS skal jevnlig og forutsigbart arrangere førstelektor/dosent program
  • UiA PULS vil bidra til erfaringsdeling og spredning av god praksis som oppleves relevant for utdanningsledere på ulike nivåer gjennom egne kurs og oppfølging.
  • UiA PULS skal arbeide for at undervisere som får statusen «Merittert underviser» inngår i et pedagogisk akademi der veiledning, planlegging, ledelse og evalueringinngår som en del av å spre god undervisningskultur.

Strategisk satsing 5:
UTVIKLE OG ADMINISTRERE KURS OG VEILEDNING FOR ULIKE GRUPPER STUDENTER, BLANT ANNET:

• Kurs i studieteknikk
  • Kurs i akademisk skriving via skrivestua
  • Kurs for læringsassistenter og studentmentorer, i forbindelse med førsteårstiltak
  • UiA PULS vil bidra til å styrke studentenes ferdigheter og kompetanse gjennom å etablere samskapingsarenaer med studentene for å utforske læringsutfordringer utviklingsbehov og integrere dem i konkrete utviklingsprosjekter.
  • UiA PULS skal medvirke til at studentene får relevante opplæringstilbud som bidrar tilpsykosial trivsel, god studiemestring og godt læringsmiljø.
  • UiA PULS skal initiere og iverksette sisteårstiltak som kan bidra til at flere studenter fullfører utdannelsen sin.

Strategisk satsing 6:
BIDRA TIL ERFARINGSDELING PÅ UIA OG I SEKTOREN INNENFOR SINE ANSVARSOMRÅDER

• UiA PULS skal bidra til en kunnskapsbasert universitetspedagogisk debatt.
  • UiA PULS skal bringe frem tverrfaglige undervisningserfaringer og kompetanse på tvers av utdanninger.
  • UiA PULS skal delta aktivt i nasjonale og internasjonale nettverk innen universitetspedagogikk.

Strategisk satsing 7:
FORSKNING- OG KUNSTNERISK UTVIKLINGSARBEID

• UiA PULS skal aktivt involvere ansatte og studenter i sitt forsknings og kunstneriske utviklingsarbeid.
  • UiA PULS skal bidra med empirisk og praktisk kunnskap relatert til varierte og studentaktive og praksisorientert læring.
  • UiA PULS bygge opplæringstilbud som basererseg på aktuell vitenskapelig forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid og litteratur, kritisk tenkning og etikk.
  • UiA PULS skal utvide forskningssamarbeidet med interne og eksterne universitetspedagogiske forskningsmiljøer.
Publisert 16. apr. 2024