Prinsipper for kommersialisering av forskning

Den 7. mars vedtok universitetsstyret prinsipper for kommersialisering av forskningsresultater ved UiA.

Foto av campus Kristiansand
Foto: UiA
Av Jim Kenneth Finstad
Publisert 11. apr. 2024 - Sist endret 23. apr. 2024

UiA ønsker å øke mengden forskningsresultater som tas i bruk kommersielt utenfor universitetet. Dette er også forventet av UiA gjennom forslag til ny lov for universiteter og høgskoler, stortingsmeldinger og langtidsplanen for forskning og utdanning 2023-2032.

Med «kommersialisering» menes arbeid med forskningsbasert innovasjon, hvor målet er å skape en vare eller en tjeneste som markedet etterspør. Prinsippene er en oppfølging av tiltak i UiAs handlingsplan for forskning, kunstnerisk utviklingsarbeid og innovasjon.

Prinsippene som ble vedtatt

• Forskere skal gis tid, rom og insentiver til å bidra til kommersialisering av egne forskningsresultater
  • Forskernes egne ønsker og ambisjoner skal vektlegges ved valg av kommersialiseringsstrategi
  • Verifisering og kommersialisering skal finansieres gjennom eksterne midler så langt det er mulig
  • UiA anerkjenner nødvendigheten av eksternt samarbeid for å kunne tilby produkter og tjenester på markedet. UiA skal ikke selv produsere og selge produkter på markedet
  • UiA er positive til oppstartsselskaper, men er tilbakeholdne med å selv ta del i etableringen av slike
  • UiAs arbeid med forskningsdrevet innovasjon skal holde seg innenfor statsstøtteregelverkets definisjon på ikke-økonomisk aktivitet
  • Studenter bør inkluderes i arbeid med kommersialisering

Hele prinsippdokumentet kan leses her: Prinsipper for kommersialisering av forskningsresultater ved UiA.