Praksisnær utdanningsforskning

Dette feltet dreier seg om forskning nært knyttet til praksis i barnehager, skoler og lærerutdanninger. Vi etterstreber å forske sammen med ansatte i fylke, kommuner og UH-sektoren på spørsmål som kan utvide både forskningsfeltet og praksisfeltet. Vi vil også sikte på å involvere elever og studenter i forskningsprosjekter, gjerne i samarbeid med andre universiteter i alliansen Forthem. Forskningen knytter seg også til allerede etablerte samarbeid regionalt, som samarbeid med ulike kommuner og regioner i Agder, Universitetsbarnehagene og -skolene og deltagere i tilskuddsordningene; Rekomp, Dekomp og Kompetanseløftet. Vi har som mål å etablere nye samarbeid lokalt og internasjonalt.

Større prosjekter

School-In

 School-in er et forskningsprosjekt støttet av Forskningsrådet innenfor programmet «Innovasjon i offentlig sektor» der samskaping av forskning forutsettes. Resultatet er blant annet arbeidsmåter for inkluderende praksis utviklet i prosjektet.

Barnehagelæreres ledelse av utviklings- og implementeringsprosesser i regional ordning i barnehagen

Fem forskere ved fakultetet samarbeider med Norce for å utvikle et prosjekt der pedagogisk ledere i barnehager blir forsket på og med. Pedagogiske ledere skal sammen med prosjektgruppa utvikle rollen som ledere av utviklingsarbeid.

Samskaping av kunnskap og kompetanse - et tverrfaglig bidrag til kompetanseutvikling i barnehage, skole og UH-sektor

Utgivelse av antologi ved Universitetsforlaget. En gruppe forskere ved fakultetet har skrevet tolv kapitler med ulike innfallsvinkler til tilskuddsordningene Rekomp i barnehagene og Dekomp i skolene.

Skolebiblioteket som læringsarena

Utgivelse av lærebok ved Cappelen Damm Akademisk: Leseglede, utforsking, opplevelse.  Seks forskere ved fakultetet utvikler kapitler i samarbeid med OsloMet. I tillegg også utgivelse av vitenskapelig antologi om skolebibliotek, med bidra fra flere ansatte ved fakultetet.  

Ph.d.-prosjekter

«Dyslexic or just Bilingual?» 

Studien tester leseferdighet på 80 sekvensielt flerspråklige voksne. Språkene som er med i studien er polsk, engelsk og somalisk (L1). Deltagerne testes med ekvivalente tester på morsmålet og på norsk (L2) – pluss en språknøytral test. Målet er å undersøke hvorvidt det er samsvar mellom testing på L1 og L2 og hvordan man best identifiserer lesevansker hos flerspråklige

Helene Berntsen - Institutt for pedagogikk (spesialisering i spesialpedagogikk)
 

The VET teachers work with creating meaning in Vet education: how can a boundary object contribute to the development of students’ professional concepts?

Dette prosjektet handler om yrkesfaglærerens arbeid med å skape sammenheng mellom yrkesfagelevers arbeidspraksis og den skolebaserte delen av opplæringen, med mål om å øke elevenes yrkesfaglige kompetanse.   

Monica Øgård - Institutt for pedagogikk (spesialisering i pedagogikk)
 

Hvordan kan en lokal læreplan for arbeidslivsfaget bidra til elevers motivasjon og mestringstro?

Gjennom et aksjonsforskningsprosjekt sammen med lærere og elever i arbeidslivsfag skal vi utvikle en læreplan der arbeidsliv som ordinær opplæringsarena skal prøves ut, og der elevenes opplevelse av dette skal bidra til en økt forståelse av hva som bidrar til motivasjon og mestringstro.

May Helen Uppstad Austad - Institutt for pedagogikk (spesialisering i pedagogikk)

 

Bilde av Jorunn Midtsundstad
Professor
E-post
jorunn.midtsundstad@uia.no
Telefon
+47 38 14 12 29
Bilde av Torild Marie Olsen
Førsteamanuensis
E-post
torild.m.olsen@uia.no
Telefon
+47 38 14 13 14
Publisert 13. mai 2024 - Sist endret 13. mai 2024