Demokrati og medborgerskap i utdanningen

Demokratiet er under press i Europa. Ifølge Europarådets rapport om demokrati og menneskerettigheter for 2021 er det på den ene siden stadig flere demokratier i verden, men samtidig er kvaliteten på demokratiene nedadgående. Det er en økende tendens til å bruke stigma, fordommer, hat-prat og avhumanisering i offentlig og privat ordskifte, og rettigheter og rettsstatsprinsipper settes stadig oftere opp imot nasjonsbygging, verdifellesskap eller handlekraft.

Grunnene til dette er mange og komplekse, men et gjennomgående trekk er behovet for å fostre en demokratisk kultur – i gamle så vel som nye demokratier. Her vil vi legge HumPed sin satsning på demokrati og medborgerskap, retta mot arbeidet i barnehage, skole og i høyere utdanning for å bygge en medmenneskelig og demokratisk kultur i Norge og Europa.

Større prosjekter

Tba

Ph.d.-prosjekter

Foreldresamarbeid i overgangen barnehage-skole
Prosjektet tar sikte på å utforske kommunikasjon mellom foreldre og profesjonsutøvere i forbindelse med barns overgang fra barnehage til grunnskole. Det legges spesielt vekt på foreldresamtaler som samarbeidsform i overgangen.

Overordnet: Barnehageforskning (og skoleforskning) - Hovedtemaer: Foreldresamarbeid, foreldresamtaler, overgang barnehage-skole

Maria K. Myrann - Institutt for pedagogikk (spesialisering i pedagogikk)

Yrkesfaglæreres profesjonsutvikling og pedagogiske takt i veiledning
Kort om prosjektet: Samarbeidsforskning med 22 yrkesfaglærere gjennom videreutdanning i veiledningspedagogikk. Om yrkesfaglæreres fingerspissfornemmelser, veiledning og deres relasjoner med elever, yrkesfaglærerstudenter og lærlinger.

Christine Jørgensen - Institutt for pedagogikk (spesialisering i pedagogikk)

Bilde av Nils Hallvard Korsvoll
Førsteamanuensis