Tilbud til DEKOMP-y

Kompetanseheving innen yrkesfagene

Agder Fylkeskommune mottar statlige midler til kompetanseutvikling innen yrkesfagene, også kalt DEKOMP-y. SYA tilbyr 11 ulike “hyllevarer” som kan søkes på gjennom agderfk.no. De ulike tilbudene kan skreddersys etter behov.

Søk her

For skoler

Praktisk pedagogikk og veiledning for yrkesfaglærere
Dette emnet dreier seg om å tilby yrkesfaglærere kompetanse og innsikt i ulike undervisningsmetoder i klasserom og verksted. Spørsmål om hvordan læreren kan bruke ny pedagogisk innsikt og egen faglig erfaring for å veilede elever til økt innsats og motivasjon vil bli vektlagt.

Innhold:

  • Nyere motivasjonsteorier.
  • Veiledning som pedagogisk metode.
  • Praktisk erfaringsoverføring.

Omfang:
Min. ½ dag, omfang kan avtales.

Tilrettelegging av opplæring for sammensatte elevgrupper i videregående skole og lærebedrift
Elever i de videregående skolene er mangfoldig og sammensatte. Vi nevner her noen ulike faktorer som har betydning i forhold til læringsmiljø, trivsel og gjennomføringsgrad, elevenes personlige behov, motivasjon, subjektiv mestringstro, selvbilde, tro på egne evner, språk- og begrepsforståelse, etnisitet, utviklingsnivå/modenhet, faglig styrke/svakhet, psykisk/fysisk begrensing og kulturell orientering.

Innhold:

  • Hvordan tilpasse opplæringen til ulike elevforutsetninger?
  • Hvilke faktorer kan være avgjørende for gjennomføringsgraden i videregående opplæring?
  • Konflikdempende tiltak i klasserom og verksted.

Omfang:
Min. ½ dag, omfang kan avtales.

Tverrfaglig samarbeid i videregående skole
Emnet handler om hvordan de ulike skolefagene kan samarbeide i yrkesopplæringen for å skape forståelse for en relevant og motiverende fagopplæring i videregående opplæring. Den grunnleggende tekningen i dette emnet er basert på tenkingen bak FYR (fellesfag, yrkesretting og relevans).

Innhold:

  • Samarbeid med fellesfaglærerne – hva, hvordan og hvorfor?
  • Skolens mandat – opplæringsloven og forskriftene – hva skal skolen egentlig bidra med?
  • Gode og praktiske eksempler for tverrfaglig samarbeid.


Omfang:
Min. ½ dag, omfang kan avtales. 

For lærebedrifter

Konsekvenser av fagfornyelsen (LK- 20) for lærebedrifter
Fagfornyelsen stiller nye krav til lærebedriftene. Hvordan sikre at din bedrift fortsatt er en attraktiv, oppdater og moderne lærebedrift som lærlinger ønsker å søke til?

Innhold:

  • Innføring i nye læreplaner og overordnet del av læreplan – endringer i fagopplæring i bedrift.
  • Gjennomgående tverrfaglige tema og dybdelæring – hva innebærer dette for lærebedrifter?
  • Spesifikke fagrelaterte kompetansemål i læreplanene for Vg1 – hva er nytt, og hva innebærer det nye?


Omfang:
Min. ½ dag, omfang kan avtales.

Vurdering for læring i yrkesfag – for instruktører og faglige ledere
Emnet dreier seg om det samme som i punkt 6 for yrkesfaglærerne i videregående opplæring, men er rettet mot instruktører og faglige ledere i lærebedrifter. Instruktører står i en spesiell og avgjørende posisjon i forhold til lærlingene. De skal føre lærlingene frem til den avgjørende fagprøven. Det er derfor avgjørende at instruktører er godt kjent med ulike vurderingsformer i forhold til læreplan i det aktuelle faget, vurderingskriteriene og innholdet i fagprøven.

Innhold:

  • Forskrift om vurdering.
  • Hva skal vurderes underveis og i forhold til fagprøven?
  • Spesifikke og fagrelaterte kompetansemål i læreplanene for Vg3.


Omfang:
Min. ½ dag, omfang kan avtales.

Veiledning av lærlinger i praksis
Lærlinger i praksis er i en utfordrende situasjon. På den ene siden skal de være deltakende i produksjon, på den andre siden skal de utvikle kunnskaper, ferdigheter og holdninger i det aktuelle lærefaget de deltar i. Dette emnet tar for seg forholdet mellom produktivitet og læring.

Innhold:

  • Spenningsforholdet mellom produksjon og læring – krav, forventninger og læring.
  • Veiledning i forhold til læring, utvikling av håndverksmessig kompetanse.
  • Veiledning av lærlinger frem til fagprøven.

Omfang:
Min. ½ dag, omfang kan avtales.

Tilrettelegging av opplæring for sammensatte elevgrupper i videregående skole og lærebedrift
Elever i de videregående skolene er mangfoldig og sammensatte. Vi nevner her noen ulike faktorer som har betydning i forhold til læringsmiljø, trivsel og gjennomføringsgrad, elevenes personlige behov, motivasjon, subjektiv mestringstro, selvbilde, tro på egne evner, språk- og begrepsforståelse, etnisitet, utviklingsnivå/modenhet, faglig styrke/svakhet, psykisk/fysisk begrensing og kulturell orientering.

Innhold:

  • Hvordan tilpasse opplæringen til ulike elevforutsetninger?
  • Hvilke faktorer kan være avgjørende for gjennomføringsgraden i videregående opplæring?
  • Konflikdempende tiltak i klasserom og verksted.

Omfang:
Min. ½ dag, omfang kan avtales.

Vurdering for læring i yrkesfag – for instruktører og faglige ledere
Emnet dreier seg om det samme som er nevnt for yrkesfaglærerne i videregående opplæring, men er rettet særlig mot instruktører og faglige ledere i lærebedrifter. Instruktører står i en spesiell og avgjørende posisjon i forhold til lærlingene. De skal føre lærlingene frem til den avgjørende fagprøven. Det er derfor avgjørende at instruktører er godt kjent med ulike vurderingsformer i forhold til læreplan i det aktuelle faget, vurderingskriteriene og innholdet i fagprøven.

Innhold:

  • Forskrift om vurdering.
  • Hva skal vurderes underveis og i forhold til fagprøven?
  • Spesifikke og fagrelaterte kompetansemål i læreplanene for Vg3.

Omfang:
Min. ½ dag, omfang kan avtales.

For opplæringskontorer   

   

Konsekvenser av fagfornyelsen (LK- 20) for lærebedrifter

Fagfornyelsen stiller nye krav til lærebedriftene. Hvordan sikre at din bedrift fortsatt er en attraktiv, oppdater og moderne lærebedrift som lærlinger ønsker å søke til?

Innhold:

  • Innføring i nye læreplaner og overordnet del av læreplan – endringer i fagopplæring i bedrift
  • Gjennomgående tverrfaglige tema og dybdelæring – hva innebærer dette for lærebedrifter?
  • Spesifikke fagrelaterte kompetansemål i læreplanene for Vg1 – hva er nytt, og hva innebærer det nye?

Omfang:
Min. ½ dag, omfang kan avtales.

Vurdering for læring i yrkesfag – for instruktører og faglige ledere

Emnet dreier seg om det samme som er nevnt for yrkesfaglærerne i videregående opplæring, men er rettet mot instruktører og faglige ledere i lærebedrifter. Instruktører står i en spesiell og avgjørende posisjon i forhold til lærlingene. De skal føre lærlingene frem til den avgjørende fagprøven. Det er derfor avgjørende at instruktører er godt kjent med ulike vurderingsformer i forhold til læreplan i det aktuelle faget, vurderingskriteriene og innholdet i fagprøven.

Innhold:

  • Forskrift om vurdering.
  • Hva skal vurderes underveis og i forhold til fagprøven?
  • Spesifikke og fagrelaterte kompetansemål i læreplanene for Vg3.

Omfang:
Min. ½ dag, omfang kan avtales.

Veiledning av lærlinger i praksis

Lærlinger i praksis er i en utfordrende situasjon. På den ene siden skal de være deltakende i produksjon, på den andre siden skal de utvikle kunnskaper, ferdigheter og holdninger i det aktuelle lærefaget de deltar i. Dette emnet tar for seg forholdet mellom produktivitet og læring.

Innhold:

  • Spenningsforholdet mellom produksjon og læring – krav, forventninger og læring.
  • Veiledning i forhold til læring, utvikling av håndverksmessig kompetanse.
  • Veiledning av lærlinger frem til fagprøven.

Omfang:
Min. ½ dag, omfang kan avtales.

Tilrettelegging av opplæring for sammensatte elevgrupper i videregående skole og lærebedrift

Elever i de videregående skolene er mangfoldig og sammensatte. Vi nevner her noen ulike faktorer som har betydning i forhold til læringsmiljø, trivsel og gjennomføringsgrad, elevenes personlige behov, motivasjon, subjektiv mestringstro, selvbilde, tro på egne evner, språk- og begrepsforståelse, etnisitet, utviklingsnivå/modenhet, faglig styrke/svakhet, psykisk/fysisk begrensing og kulturell orientering.

Innhold:

  • Hvordan tilpasse opplæringen til ulike elevforutsetninger?
  • Hvilke faktorer kan være avgjørende for gjennomføringsgraden i videregående opplæring?
  • Konflikdempende tiltak i klasserom og verksted.

Omfang:
Min. ½ dag, omfang kan avtales.

Vurdering for læring i yrkesfag – for instruktører og faglige ledere

Emnet dreier seg om det samme som er nevnt for yrkesfaglærerne i videregående opplæring, men er rettet mot instruktører og faglige ledere i lærebedrifter. Instruktører står i en spesiell og avgjørende posisjon i forhold til lærlingene. De skal føre lærlingene frem til den avgjørende fagprøven. Det er derfor avgjørende at instruktører er godt kjent med ulike vurderingsformer i forhold til læreplan i det aktuelle faget, vurderingskriteriene og innholdet i fagprøven.

Innhold:

  • Forskrift om vurdering.
  • Hva skal vurderes underveis og i forhold til fagprøven?
  • Spesifikke og fagrelaterte kompetansemål i læreplanene for Vg3.

Omfang:
Min. ½ dag, omfang kan avtales.

   

For prøvenemder

Vurderingskunnskap for prøvenemndsmedlemmer

Innhold:

  • Innsikt i de nye læreplanene – tolkning og forståelse.
  • Hvordan skal prøvenemdene vurdere lærlingens kompetanse i forhold til nye læreplaner relatert til planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og egenvurdering?
  • Behov for ny kompetanse i prøvenemdene?
  • Innføring i nye læreplaner og overordnet del av læreplan – endringer i fagopplæring i bedrift.

Omfang:
Min. ½ dag, omfang kan avtales.

Vurdering for læring i fagopplæring

Emnet dreier seg om det samme som er nevnt for yrkesfaglærerne i videregående opplæring, men er rettet mot instruktører, faglige ledere i lærebedrifter og prøvenemder. Instruktører og prøvenemdene står i en spesiell og avgjørende posisjon i forhold til lærlingene. Det er derfor avgjørende at medlemmene i prøvenemdene er godt kjent med ulike vurderingsformer i forhold til læreplan i det aktuelle faget, vurderingskriteriene og innholdet i fagprøven.

Innhold:

  • Forskrift om vurdering.
  • Hva skal vurderes underveis og i forhold til fagprøven?
  • Spesifikke og fagrelaterte kompetansemål i læreplanene for Vg3.

Omfang:
Min. ½ dag, omfang kan avtales.

Konsekvenser av fagfornyelsen (LK- 20) for prøvenemdene

Fagfornyelsen stiller nye krav til fagopplæring i lærebedriftene. Hva vil det innebære for kravene til prøveavleggelse på kort og på lang sikt? Endres kravene til fagprøvene? I så fall, hvilken ny innsikt behøver nemndsmedlemmene å skaffe seg?

Innhold:

  • Innføring i nye læreplaner og overordnet del av læreplan – endringer i fagopplæring i bedrift.
  • Gjennomgående tverrfaglige tema og dybdelæring – hva innebærer dette for lærebedrifter?
  • Spesifikke fagrelaterte kompetansemål i læreplanene for Vg1 – hva er nytt, og hva innebærer det nye på sikt?

Omfang:
Min. ½ dag, omfang kan avtales.

    

Publisert 10. mai 2024 - Sist endret 10. mai 2024