Kartlegging av Kunnskapsløftet 2020 (Fagfornyelsen)

Senter for yrkesfag og opplæring i arbeidslivet v/Universitetet i Agder er opptatt av innføringen av Kunnskapsløftet 2020 for yrkesfaglige utdanningsprogram. SYA har opprettet et forskningsprosjekt for å kartlegge innføringen av den nye læreplanen LK20 på videregående skoler på Agder.

I den forbindelse ble det sendt ut spørreundersøkelser til ni videregående skoler i fylket. Målet var å undersøke innføringen av LK20 fra flere perspektiv, derfor utarbeidet SYA tre spørreskjemaer, et spørreskjema til skolens ledelse, et til lærerne og et til elevene. Det ble sendt ut en spørreundersøkelse i september 2020, og en vil bli sendt ut våren 2021. Dette for å kartlegge innføringen over tid. Undersøkelsene er anonyme og inneholder spørsmål om Kunnskapsløftet 2020 generelt, og meninger omkring innføringen av LK20 i skolen. Prosjektet ledes av Hans Otto Ringereide og Inger Marie Dalehefte.

SYA har også initiert fire delprosjekter som undersøker prosessen ved innføringen av den nye læreplanen på videregående skoler på Agder. Prosjektene er tilknyttet de tre tverrfaglige temaene:

  • «Bærekraftig utvikling» 
  • «Folkehelse og livsmestring» 
  • «Demokrati og medborgerskap» 

Det siste av delprosjektene, er tilknyttet begrepet «dybdelæring». Les mer om de ulike delprosjektene i listen under:

Bærekraftig utvikling

Hva menes med bærekraftig utvikling og hvordan kan vi utvikle elevenes bærekraftskompetanse gjennom tverrfaglig samarbeid? Dette er to store spørsmål som en ressursgruppe bestående av 3 lærere søker svar på i samarbeid med SYA.

Hva er bærekraftig utvikling?
Begrepet er mangfoldig og har mange perspektiver. Det blir tydelig når lærerne begynner å snakke sammen. Gjennom prosjektperioden dette skoleåret, har ressursgruppen utført fokusgruppeintervju og dannet seg et bilde av hva pedagogene på skolen legger i begrepet. 

Hvordan samarbeide om elevers bærekraftskompetanse?
Å jobbe tverrfaglig oppleves krevende. Det henger sammen med hvordan skolehverdagen er organisert og bunden tid blir brukt. For å løse oppdraget med å skape bærekraftskompetanse hos elevene, er de ulike fags egenart og kvalitet viktig i samspill med hverandre. Gruppen jobber med se på ulike løsninger. 

Sosiale medier og kunnskapsdeling
Våren 2021 skal ressursgruppen samle og skape gode opplegg for elevene. Men noe av det viktigste blir å sette bærekraftig utvikling på dagsorden, både for lærere og elever. Temaet trenger refleksjon, diskusjon, gode tanker og ideer.

Prosjektleder ved SYA: Birgitte Wergeland.

Folkehelse og livsmestring

Målet for prosjektet har vært å bidra til kompetanse om- og opplevelse av folkehelse og livsmestring blant elevene i helse og oppvekstfag (vg1). Folkehelse og livsmestring er et av de nye tverrfaglige temaene i LK20. For å imøtekomme dette utviklet lærerne et variert utvalg av inkluderende læringsaktiviteter som fra og med høsten 2020 ble implementert i kroppsøvingsfaget. Aktivitetene videreføres utover prosjektperioden, og inkluderes i kroppsøvingsfaget i tiden som kommer.   

Deltakere
Deltakere i prosjektet har bestått av to faglærere og en kroppsøvingslærer, samt fire prosjektmedarbeidere fra UiA , herunder 2 universitetslektorer og 2 masterstudenter. 

Inkluderende læringsaktiviteter i kroppsøving
De inkluderende læringsaktivitetene har hatt som sentrale siktemål å:

  • Fremme god psykisk og fysisk helse
  • Gi elevene verktøy til å ta ansvarlige livsvalg
  • Fremme positivt selvbilde som kan gi elevene en trygg identitet
  • Kunnskap om ulike perspektiver på bevegelsesaktiviteter og helse
  • Forvalte helse som ressurs
  • Ta valg som er gode for egen og andres helse gjennom livet

Spørreundersøkelse
Spørreundersøkelsene som er gjennomført blant elevene før og etter implementeringen av de inkluderende læringsaktivitetene viser svært positive resultater for elevenes opplevelse av fysisk- og psykisk helse, samt en opplevelse av å mestre ulike sider ved livet. Dette er en god indikator som viser at prosjektet har hatt en ønsket innvirkning hos elevene. 

Videreføring og deling av erfaringer
De inkluderende læringsaktivitetene vil videreføres og deles både internt på skolen, mellom skoler i fylket, samt diverse eksterne fora slik som vitenskapelige publikasjoner, dagspresse, kronikk, podcast, o.l.

Prosjektleder ved SYA: Lene B. Vaala.

Demokrati og medborgerskap

Demokrati og medborgerskap er et av tre tverrfaglige tema i skolen som skal gi elevene kunnskap om demokratiets forutsetninger, verdier og spilleregler, og gjøre dem i stand til å delta i demokratiske prosesser (2.5. 2. Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen).

Det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap skal gjennomsyre alle fag i skolen, men denne vektleggingen av tematikken er ikke ny. I opplæringslovens formålsparagraf står det blant annet at opplæringen «skal fremje demokrati, likestilling og vitenskapleg tenkjemåte». Ifølge International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) (2016), en studie som undersøker demokratiforståelse, kunnskap og engasjement blant 9. klassinger over hele verden, skårer norske elever skårer høyt på kunnskapsnivå og forståelse av demokrati, samfunnssystemer og demokratiske prinsipper (Huang et al, 2017). Demokratiske verdier er grunnleggende med tanke på et samfunn som er i rask forandring og med stor mobilitet, der mennesker med forskjellig sosioøkonomisk bakgrunn, språk, religion og kultur må komme overens og leve sammen.

UiA samarbeider med en kombinert videregående skole med studieforberedende utdanningsprogram og yrkesfaglige utdanningsprogram om temaet demokrati og medborgerskap. Temaet er meget relevant både i skolesammenheng og i arbeidslivet som møter elevene etter fullført utdanning. Skolen ønsker at det som gjøres i dette prosjektet skal oppleves som relevant for elevene, at det skal gripe dem og gi ringvirkninger i hverdagen deres.

I prosjektet undersøker vi hva som engasjerer elevene omkring temaer som demokrati og medborgerskap, og hva det betyr å være en medborger i arbeidslivet. Fokuset er også på det tverrfaglige samarbeidet omkring demokrati og medborgerskap (både på skolen og ute i bedriftene). Her arbeider skolen med å skape en kultur omkring temaet.

Dybdelæring

Begrepet dybdelæring har fått en helt sentral plass i Kunnskapsløftet 2020. Det finnes mange ulike tolkninger og forståelser av hva dybdelæring er, både blant elever og ansatte i skolen. Det er et teoretisk begrep som kan være utfordrende å omforme til praktisk undervisning og læring. Dette delprosjektet tar for seg dybdelæring i realfagene på yrkesfag opp mot programfagene innen de ulike yrkesfaglige utdanningsprogrammene. Det er et mål å vise elevene at det de lærer i realfag har overføringsverdi både til andre fag, yrkesliv og hverdagsliv. For å få til dette jobbes det tverrfaglig, utforskende og yrkesrettet.

Utdanningsdirektoratet sier: «dybdelæring er å lære noe så godt at du forstår sammenhenger og kan bruke det du har lært i nye situasjoner. […] Det innebærer at vi reflekterer over egen læring og bruker det vi har lært på ulike måter i kjente og ukjente situasjoner, alene eller sammen med andre». Det betyr at vi også bruke ta med selve læringsprosessen i vurderingen av den enkelte elev. Ordlyden på hovedproblemstillingen er derfor: "Hvordan definere ferdigheter, strategier og vurderingskriterier innen dybdelæring?"

Prosjektgruppen består av ansatte både på Universitetet i Agder og en videregående skole på Agder. Prosjektgruppen vil belyse problemstillingen ved hjelp av data samlet inn gjennom elevundersøkelser distribuert i flere videregående skoler i regionen, fokusgruppeintervjuer med lærere, samt utvikling og testing av tverrfaglige undervisningsopplegg.

Publisert 10. mai 2024 - Sist endret 10. mai 2024