Prosjekter

Senter for anvendt kommunalforskning skal være tilgjengelige for aktører i offentlig sektor.

Dette er et utvalg av noen av prosjektene gjennomført ved Senter for anvendt kommunalforskning. Prosjektene gjenspeiler senterets nøkkelinitiativer:

  • Dialog med praksisfeltet
  • Forskning og kunnskap
  • Resultater: Hva virker og hvorfor?
  • Anvendelse av ny kunnskap

Den nasjonale mellomlederstudien

Den nasjonale mellomlederstudien er et forskningsprosjekt ved Senter for anvendt kommunalforskning (SAKOM). Prosjektets forskningsgruppe inkluderer professor Harald Baldersheim, forsker Linda Hye og har vært ledet av professor Morten Øgård.

Den nasjonale mellomlederstudien tar for seg mellomledernes rolle i norske kommuner og deres handlingsrom i den kommunale virksomheten. Målet med studien er har vært å få mer kunnskap om disse lederne som på mange måter er «hverdagshelter» i den kommunale organisasjon og hva utforming av mellomlederrollen har å si for ulike sider av den kommunale virksomhet.

Mellomledere forstås som ledere som er ansvarlige for den daglige driften av den utøvende virksomheten i kommunen, slik som rektorer, barnehageledere, plansjefer, kultursjefer, tekniske sjefer m.m. Et representativt utvalg av mellomledere i 64 kommuner har besvart en omfattende spørreundersøkelse som kartlegger en rekke faktorer bl.a. deres handlingsrom, vektlegging av lederroller, problemløsning, nettverk, hvordan etiske spørsmål håndteres, hva som gjør jobben interessant, hvordan de berøres av politisk styring og hvordan omstillings- og utviklingsprosjekter gjennomføres.

Resultater fra Den nasjonale mellomlederstudien presenteres blant annet i bokkapittelet Problem-Solving at the Local level in Turbulent Times i boken Governance in Turbulent Times (Red. Ansell, C., Trondal, J. og Øgård, M., 2017).

I tillegg vil resultater fra studien utgis i en kommende bok som forskere fra Senter for anvendt kommunalforskning står bak, planlagt utgivelse av boken er i 2020.  

Styrket lederskap i kommunal sektor

Prosjektet Styrket lederskap i kommunal sektor – gjeldende rett, roller og rolleforståelse mellom folkevalgte og kommunedirektør er et FoU-prosjekt som gjennomføres av Senter for anvendt kommunalforskning på oppdrag fra KS FoU. 

Prosjektet gjennomføres i perioden i perioden juni 2020 – februar 2021.

Prosjektet skal gi et oppdatert kunnskapsgrunnlag om hva som kjennetegner et godt samspill mellom folkevalgte og administrasjon, samt hva som er gjeldende rett med hensyn til roller og ansvar for folkevalgte og kommunedirektør i lys av ny kommunelov.

Prosjektet skal bidra til å:

  1. Belyse juridiske problemstillinger som følger av ny kommunelov når det gjelder kommunedirektørens stilling, samt kommunestyrets arbeidsgiveransvar
  2. Belyse samspill, samhandling og rollefordeling mellom politisk og administrativ ledelse i norske kommuner
  3. Belyse arbeidsgiverrollen overfor kommunedirektøren og kommunedirektørens karriereveier (bl.a. rekruttering, motivasjon og avgang)

Prosjektgruppen består av professor Harald Baldersheim, professor Iris Nguyen Duy, forsker Linda Hye, professor Dag Ingvar Jacobsen, , forsker Nadja Kühn, professor Morten Øgård. 

Ved spørsmål om prosjektet, ta kontakt med prosjektleder Morten Øgård på e-post eller administrative kontaktperson Nichole Elgueta Silva på e-post.

POLYGOV: Crisis Management In A Polycentric Nordic Local Democracy: Different Governance Structures – Different Results?

Senter for anvendt kommunalforskning (SAKOM) deltar som en av hovedpartnerne i forskningsprosjektet POLYGOV: Crisis Management In A Polycentric Nordic Local Democracy: Different Governance Structures – Different Results? 

Prosjektet vil foregå i perioden 2021-2024. 

Formålet med prosjektet er å undersøke om og på hvilken måte styringsstrukturer ved de nordiske landene kan ha hatt innvirkning på den regionale og den kommunale krisehåndteringen av Covid-19 pandemien. Prosjektet vil videre gi kunnskap om hvordan man kan opprettholde og utvikle en bærekraftig og demokratisk lokal og regional styring i krisesituasjoner.  

Forskere fra Sverige, Danmark, Island, Finland og Norge bidrar i prosjektet, som vil ta for seg lokal krisehåndtering sett fra et juridisk-, folkehelse-, organisatorisk- og politisk styringsperspektiv.   

Forskergruppen hos SAKOM består av professor emeritus Harald Baldersheim, forsker Are Vegard Haug, forsker Linda Hye og professor Morten Øgård.  SAKOM bidrar inn i flere deler av prosjektet, og har spesielt fokus på:

  • Den politiske og administrative ledelsens krisehåndtering og hvilke demokratiske og ledelsesmessige utfordringer som kan ha oppstått under pandemien.
  • Hvordan styringsstrukturer har hatt en innvirkning på organiseringen av krisehåndteringsarbeidet lokalt i kommuner og regioner, og håndteringen og koordineringen av arbeidet blant andre lokale aktører (eks. lokale og regionale helsemyndigheter, politi, arbeids – og velferdsetater m.m.).

Prosjektet ledes av forsker Are Vegard Haug ved NOVA (OsloMet) og SAKOM (UiA). 

Prosjektet er finansiert gjennom midler fra Norges Forskningsråd. Prosjektet har fått tildelt 11,9 millioner kroner fra Forskningsrådet, og har en totalramme på 14.5 millioner kroner.

Du finner mer informasjon på prosjektets nettside

En handlekraftig oppvekstsektor (Kristiansand kommune)

En handlekraftig oppvekstsektor er et FoU-prosjekt i samarbeid med Kristiansand kommune - område Oppvekst. 

Prosjektet har som formål å undersøke et utvalg av organisatoriske og ledelsesmessige forutsetninger, spesielt innen barnehage og skole i Kristiansand kommune, som kan støtte opp om eller være til hinder for å kunne lykkes med innsatsområdene i kommunens strategiske satsing Rammeverket for kvalitet og mestring. Les mer om rammeverket her.

FoU-prosjektet vil foregå i perioden 2021-2023 og består av tre overordnede fokusområder:

  • Vilkår for handlekraft (hvorvidt organisasjonsstrukturer støtter/utvikler handlekraft blant enhetsledere)
  • Utviklingsorientert ledelse (ledelseskapasitet hos den enkelte leder og ledergrupper i sektoren)
  • Profesjonell kapital og læringsfellesskap (læringsrelasjoner i den enkelte enhet)

FoU- prosjektet er utviklet og realiseres i tett samarbeid med representanter fra Kristiansand kommune og forskergruppen hos SAKOM. Prosjektleder er forsker Linda Hye v/SAKOM. 

Gode skole- og barnehageledere skaper lærelyst - Lederes arbeidsvilkår (Skolelederforbundet)

Gode skole- og barnehageledere skaper lærelyst - Lederes arbeidsvilkår er et forskningsprosjekt som gjennomføres av Senter for anvendt kommunalforskning ved Universitetet i Agder (UiA) på oppdrag fra Skolelederforbundet.

En rekke forskningsrapporter har vist at ledere står i en situasjon der en til stadighet må balansere knappe ressurser opp mot stadig økende krav og forventninger. Rekruttering til lederposisjonene er som følge av dette under press. Det som oftest fremheves som en utfordring fra mange ledere er arbeidsbelastning og arbeidsvilkårene for å utøve ledelse.

Prosjektet skal særlig rettes inn mot å kartlegge hvordan kommunal og statlig styring legger til rette for eller svekker lederes handlingsrom i skolen og barnehagen.

De funn som gjøres skal kunne bidra til en utvikling av en tydeligere ramme for barnehage – og skolelederne slik at deres arbeidsvilkår bedres og de blir i stand til å ivareta sin samfunnsviktige rolle, i en verden som hele tiden endres.

Prosjektet gjennomføres i perioden i perioden oktober 2022 – august 2023.

Forskergruppen hos SAKOM består av professor emeritus Harald Baldersheim, forsker Linda Hye og professor Morten Øgård.

Det er også utarbeidet en tilleggsrapport basert på kommentarer i spørreundersøkelsen. Undersøkelsen inneholdt åpne fritekstfelt og vi fikk 399 kommentarer. Dette ga et dypere innblikk i en hverdagsvirkelighet som består av mangfold og kompleksitet. 

Du kan lese mer om prosjektet her

Listerprogrammet: lærende region – profesjonsfelleskap og samhandling på alle nivå.

Listerprogrammet: lærende region – profesjonsfelleskap og samhandling på alle nivå, er et samarbeid mellom Senter for anvendt kommunalforskning (SAKOM) ved UiA og Lister regionen ved virksomhetsområde Oppvekst.

Listerprogrammet er et regionalt læringsfokusert utviklingsprosjekt. Prosjektet er datadrevet, der ulike kartlegginger er utgangspunktet for å drive praksisutvikling.
Elementene som inngår i kartleggingen, er:

  • Vilkår for ledelse og lærende nettverk
  • Ledelse og kultur
  • Profesjonsfaglige læringsfellesskap
  • Effektive ledergrupper

Formålet er å utvikle den kollektive læringskapasiteten i regionen, på tvers av kommuner, og ulike nivå av ledere innen barnehage og skole for å fremme barns læring og utvikling.

Grunnplattformen bygger på koherens begrepet og rammeverket for helhetlig barnehage - skoleutvikling slik det framkommer hos Fullan og Quinn (2017).
I tillegg vil benytter vi utviklingsverktøy PELP Coherence Framework (Childress m.fl. 2007). Dette rammeverket utgjør det teoretiske fundamentet for det vi betegner som et datadrevet utviklingsprogram for kommunene i Lister regionen.

Gjennom innsamling av egne data i nettverk knyttet til den enkelte kommune vil man bygge opp en helt unik kjennskap ikke bare til egne data, men også kjennskap og relasjon til andre ledere innen oppvekstfeltet i egen kommune. Denne relasjonsbyggingen vil vi videreutvikle ved at vi gjennom samlinger kopler sammen deltakerne fra de ulike kommunene som inngår i Lister regionen. Dette vil foregå i ulike nettverk derbarnehage- og skoleledere, samt barnehage- og skoleeier møtes for å analysere, reflektere, diskutere resultater knyttet til egne kommuner og til Listerregionen som helhet. Målet er at lederne vil kunne istandsette strategier for tiltak i egen kommune og ta opp til diskusjon tiltak og prosesser for å ta steg i retning av en lærende region.

Prosjektet gjennomføres i 3 års perioden fra 2022 – 2024, med 1 til 2 samlinger pr semester.Målgruppen er skole- og barnehageledere/eiere (privat og kommunal)

  • Det er 30 skoler og utgjør 60 personer
  • Det er 20 barnehager og utgjør 40 personer
  • Det er 6 kommuner (skole/barnehageeiere) og utgjør 18 personer

Den gode skole- og barnehageeier

«I skjæringspunktet mellom administrasjon og politikk»

Topplederprogrammet er et prosjekt i samarbeid med Fylkesmannen i Aust- og Vest-Agder gjennomført i perioden 2017-2019. Det er et kompetansehevingsprosjekt for kommunale ledere i skole- og oppvekstsektoren i Agder fylkene.

Bakgrunnen for prosjektet er det sammensatte og komplekse utfordringsbildet skoleeiere står overfor, med krav om økt kvalitet på elevenes læring og utvikling. For å kunne lykkes som skoleeier og bidra til kvalitet og utvikling i skolen må man kunne navigere seg i skjæringsfeltet mellom styring, ledelse og profesjonsutvikling. Programmet skal derfor bidra til å utvikle kommunalledere fra å være forankret i profesjonsledelse, til å utøve profesjonelt lederskap i en rolle som faller inn under både politikk og administrasjon.

Prosjektet har bestått av to deler

  1. Kartleggings- og analysearbeid utført av SAK
  2. Topplederprogrammet – et kompetansprogram for kommunalsjefer og ledere på rådmannsnivå i kommuner og fylkeskommuner på Agder.

Resultater fra kartleggingen er lagt til grunn for utarbeidelsen av undervisningen og gir et praksisnært kompetanseprogram hvor deltakerne jobber med lokale data og kan lære av hverandre.

Sentrale temaer i programmet har vært styring og ledelse, kvalitet – og skoleutvikling, endringsprosesser og endringsledelse, kunnskapsutvikling og regionalutvikling.

Nye Lyngdal: organisasjonskultur som driver i organisasjonsutvikling

«Fornye – forbedre – forenkle – forene»

Nye Lyngdal er et organisasjonsutviklings- og kompetanseutviklingsprosjekt der Senter for anvendt kommunalforskning har samarbeidet med gamle Lyngdal og Audnedal kommune i perioden 2014 – 2019 om å etablere en felles kultur for den nye storkommunen. Prosjektet har tatt utgangspunkt i organisasjonskultur og ledelse som fundament for kommunens oppbygging etter sammenslåing, slik at den øvrige organisasjonsstrukturen skal springe ut fra kulturen, og ikke motsatt.

Senteret har gjort et omfattende kartleggingsarbeid av de to kommunene. Resultatene gjør rede for eksisterende kultur i begge tidligere kommuner, samtidig som det utvikles strategier for hvordan ledelse kan påvirke kulturene i riktig retning for å forene og tilrettelegge for kontinuerlig endring og innovasjon i den nye kommunen etter sammenslåingen.

Kunnskapen fra dette forskningsarbeidet har dannet grunnlaget for et lederkompetanseprogram som er obligatorisk for ledere i den fremtidige kommunen. Lederne får i dette programmet har fått arbeide med egne organisasjonsdata, på denne måten tilrettelegges det for en kompetanseutvikling som er praksisnær og som bidrar til å forme forvaltningskulturen i den nye kommunen.

Nye Lyngdal har gått i front med dette prosjektet, som har stor overføringsverdi for andre kommuner i sammenslåingsprosesser.

Lokal autonomi (lokalt selvstyre) i Norden

Prosjektet Lokal autonomi i Norden er et oppdragsprosjekt ved KS (KS FoU) fra 2019.

Prosjektet har hatt som formål å revidere målesystemet for lokal autonomi (lokalt selvstyre) (Local autonomy index, LAI) med særlig vekt på en nordisk dimensjon, og gjennomføre en kartlegging av det lokale selvstyre i de fem nordiske landene. Harald Baldersheim ved Senter for anvendt kommunalforskning har vært sentral i utviklingen av måleindikatoren LAI gjennom et omfattende europeisk forskningsprosjekt (2014-2016) med støtte fra EUs rammeprogram for forskning.

I dette prosjektet på oppdrag fra KS har det lokale selvstyret i perioden 2015-2019 i de fem nordiske landene blitt undersøkt og sammenlignet, med utgangspunkt i de elleve indikatorer for lokalt selvstyre som LAI består av.

Funnene viser at de nordiske landene fremdeles har et høyt nivå på lokal autonomi (lokalt selvstyre), med et bredt spekter av oppgaver og organisatorisk frihet. Det lokale selvstyre i de nordiske landene utpeker seg positivt sammenlignet med andre europeiske land. 

Publisert 21. mai 2024 - Sist endret 21. mai 2024